چکیده:
<P>مداخلهء فوق میتواند به بهبود روابط بین فردی آنها کمک کند.</P>
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که ناتوانیهای درونسازی شده(مثل اضطراب و افسردگی)و همچنین رفتارهای مخرب و ناسازگارانه،این کودکان را بیشتر در معرض خطر میدهد(کاظمی،6002)برخی تحقیقات اثر مداخلات رفتاری و شناختی را در این گروه بررسی کردهاند: واکلکا81،کتز91و راجر02(9991؛به نقل از دانیل12،3002) از فنون تن آرامی،خودگویی مثبت،تصویرسازی ذهنی هدایت شده و آموزش مهارتهای مطالعه برای درمان شناختی-رفتاری دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری استفاده کرده و آنها را بر کاهش اضطراب امتحان و بهبود عزتنفس تحصیلی این دانشآموزان مؤثر دانستهاند.
براساس هماهنگی با ادارهء آموزش و پرورش استان و پیرو ارسال بخشنامهای مبنی بر ارجاع دانشآموزان مشکوک به ناتوانیهای یادگیری،باتوجه به دورههای ضمن خدمت معلمان مقطع ابتدایی (مهرماه سال 8731)،دانشآموزان زیادی به مرکز ناتوانیهای یادگیری استان اصفهان مراجعه کردند که،پس از توجیه هدف پژوهش،03 نفرشان انتخاب و باتوجه به نمرات هوش آنها در آزمون وکسلر،انحراف از میانگین کلاسی(دو نمره کمتر از میانگین کلاس)،فهرست وارسی ناتوانیهای یادگیری DSM- IV-TR و آزمونهای پرسشنامهء خواندن(شفیعی و همکاران، 7831)،بیان نوشتاری(فلاحچای،3731)و آزمون ریاضی ایران کی-مت(محمد اسماعیل،8731)در سه حوزهء خواندن،بیان نوشتاری و ریاضیات و براساس تشخیص گروهی متشکل از دو روانشناس،دو روانپزشک،دو کارشناس ناتوانیهای یادگیری و یک کارشناس گفتاردرمانی برای حضور در پژوهش مورد سنجش و تأیید قرار گرفتند."