چکیده:
رشد و گسترش هنرهای کتاب آرایی در قرن نهم ق.سبب شد کتاب به صورت کالایی ارزشمند
درآید بهگونهای که نسخههای نفیس، بسان تحفههایی گرانبها، میان دربارهای مختلف
مبادله میشد.در این نوشتار، با نگاه به رویدادی تاریخی برگرفته از کتاب تاریخ حبیب السیر، که
به ماجرای ارسال کتاب از دربار تیموریان به حکومت آققویونلو اختصاص دارد، به روابط
فرهنگی میان دو حکومت نیز اشاره میشود.
خلاصه ماشینی:
"اما روایت خواندمیر: «از غرایب واقعات که امیر حسین را اتفاق افتاد یکی آنکه در آن اوان که ملازمت امیر علیشیر مینمود، آن جناب او را بر رسالت سلطان بعقوب میرزا نامزد فرمود و مقرر کرد که کلیات مولانا عبد الرحمن جامی با دیگر کتب نفیسه وجه تمایز حبیب السیر با آثار مشابه، ذکر شرح حال بزرگان و رجال هردوره تاریخیست که خواندمیر در پایان هر بخش به آنها میپردازد.
کرده فتوحات مکی را که در حجم و جلد به کلیات مولانا عبد الرحمن جامی مشابهت داشت به وی داد، و امیر حسین آن کتاب را احتیاط ننموده با دیگر تحف و تبرکات مضبوط ساخت و چون به ملازمت سلطان یعقوب میرزا رسید و پیشکش گذرانید پادشاه عالیجاه از کمال مکارم اخلاق او را پرسیده بر زبان مبارک گذرانید که درین سفر به واسطه بعد مسافت ملول شده باشی؟ امیر حسین جواب داد که بنده را در راه مصاحبی بود که ملالت در پیرامن[پیرامون]خاطر نمیگذاشت.
نقل دیگری که از این مسافرت وجود دارد، مربوط به علیشیر نوایی و کتاب مجالس النفایس است که کمال الدین حسین را ملازم کیچیک میرزا در سفر حج میداند وسرزمینهای عراق و فارس و روم را در مسیر برگشت او بازمیشمرد.
علاوه بر حسین ابیوردی و بنایی هر وی، که به هردو اشاره رفت، باید از حاج محمد نقاش یاد کرد که او هم در کتابخانه امیر علیشیر مشغول کار بود ولی به سبب کدورتی که میان آن دو پیش آمد، از هرات گریخت و در 904 ق."