چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز
میپردازد.یافتهها روشن ساخت که نشریات ادواری و کتاب از مهمترین منابع کسب
اطلاعات هستند.محدود بودن امکانات برای دریافت اطلاعات از خارج، موجود نبودن منبع
اطلاعاتی در کتابخانه، عدم دسترسی به هنگام به اطلاعات، و محدود بودن ساعات کار
کتابخانه از مهمترین عوامل عدم دسترسی به اطلاعات ذکر شده است.در این پژوهش تأثیر
عوامل مختلفی مانند جنسیت و مقطع تحصیلی بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان بررسی شد و
مشخص گردید که جنسیت و مقطع تحصیلی از عوامل مؤثر بر رفتار اطلاعیابی به شمار
میرود.
خلاصه ماشینی:
"از میان منابع اطلاعاتی، کتاب اهمیت زیادی دارد، و ناآشنایی اعضای هیئت علمی با زبانهای خارجی، آگاه نبودن آنها از وجود نشریات مهم تخصصی، موجود نبودن نشریات ادواری در کتابخانه، و عدم ارتباط کتابخانهها با مراکز بین المللی از مهمترین موانع دستیابی به اطلاعات ذکر شده است(1).
آزمون مجذورخی به منظور سنجش وجود ارتباط میان جنسیت و منابع رسمی کسب اطلاعات 1/70 درصد از زنان اطلاعات مورد نیاز خود را از پایاننامهها کسب میکنند در حالیکه این میزان برای مردان 3/55 درصد است جدول 9 بیانگر این نتیجه است.
در مورد استفاده از منابع غیر رسمی کسب اطلاعات، فقط در مورد شرکت در گردهماییهای داخلی میان زنان نتایج به دست آمده نشان میدهد که میان مقطع تحصیلی دانشجویان و انگیزه آنان از جستجوی اطلاعات رابطه معناداری وجود دارد.
یافتههای تحقیق انجام شده توسط گروه آموزش کتابداری دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران نیز حالی از آن است که اعضای هیئت علمی برای آماده کردن مطالب درسی بیشتر از منابع اطلاعاتی استفاده میکنند.
در مورد تأثیر مقطع تحصیلی و منابع رسمی کسب اطلاعات مشخص شده که میان دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در استفاده از کتاب، پروانه ثبت اختراعات، پایاننامهها و نقشهها تفاوت معناداری وجود ندارد.
همانگونه که قبلا ذکر شد دانشجویان دکترا برای ارتقاء دانش خود و انجام کارهای پژوهشی به دنبال کسب آخرین اطلاعات هستند و چون منابع و مقالات نشریات در کارهای تحقیقی بسیار مفید هستند، دانشجویان از این منابع اطلاعاتی بیشتر استفاده میکنند.
آزمون مجذورخی به منظور سنجش وجود ارتباط میان مقطع تحصیلی و منابع غیر رسمی کسب اطلاعات از دانشجویان دکترا این مورد را برای کسب اطلاعات ذکر نمودهاند."