چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف آگاهی از چگونگی استفاده اعضای هیات علمی از پایگاه های اطلاعاتی و مجلات الکترونیکی و همچنین خدمات Alert قابل دسترس از طریق وب سایت کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرا شده است. روش: روش پژوهش، پیمایشی توصیفی و ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه ای است که در بین نمونه ای هدفمند متشکل از 92 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که بنا به اظهار خود از خدمات Alert استفاده می کنند، توزیع گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد که 2/52 درصد نمونه پژوهش، جستجو و دسترسی به مقالات را از پایگاه اطلاعاتی PubMed آغاز می کنند و مراجعه به موتورهای کاوش، دومین گزینه و پایگاه های اطلاعاتی مورد اشتراک دانشگاه سومین گزینه ان ها برای شروع کاوش است. 7/46 درصد از اعضای هیات علمی 2-3 صفحه از نتایج بازیابی را مرور می کنند. بر اساس سایر یافته ها، عدم وجود پیوند به متن کامل برخی مقالات از جمله مشکلات مهم در استفاده از مقالات آنلاین است و 2/90 درصد کاربران در مشاهده مقالات، فرمت PDF را ترجیح می دهند. مهم ترین دلیل استفاده اعضای هیات علمی از خدمات Alert، اطلاع از مقالات جدید در زمینه علمی مورد نظر، و اولین اقدام آن ها پس از دریافت Alert، مطالعه چکیده مقاله است. دسترسی به اصل مقالات از طریق مجلات مورد اشتراک دانشگاه انجام می شود. نتیجه گیری: از آن جا که PubMed نقطه شروع کاوش های علمی اکثریت نمونه مورد پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و پایگاه های اطلاعاتی مورد اشتراک دانشگاه در وهله سوم یعنی پس از موتورهای کاوش عمومی مورد مراجعه کاربران قرار می گیرند، شناساندن و آموزش پایگاه های مورد اشتراک دانشگاه به عنوان یک اقدام ضروری، می تواند در بهره وری هزینه صرف شده برای این پایگاه ها نقش موثری داشته باشد. خدمات Alert نیز در صورتی که از طرف کتابخانه به اعضای هیات علمی معرفی و سودمندی آن توجیه شود، موجب اطلاع بهنگام کاربران از جدیدترین مقالات مورد نیاز آن ها خواهد بود
خلاصه ماشینی:
"یافتههای این پژوهشگران نشان داد که بیش از نیمی از اعضای هیات علمی و دانشجویان پزشکی بهطور هفتگی{o(1)- mhaH dna caB o} {o(2)- hcsroD dna etoorG eD o} {o(3)- tforC dna nikleB o} {o(4)- gnuoY o} {o(5)- seirarbiL etatS nneP o} {o(6)- ygolonhceT fo ytisrevinU dnalsneeuQ o} و در برخی موارد به صورت روزانه از پایگاه اطلاعاتی مدلاین قابل دسترس در یک سایت منطقهای دانشگاه ایلینویز استفاده کرده،اکثر اطلاعات مورد نیاز خود را با کاوش از این پایگاه کسب میکنند.
مشکلات احتمالی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در استفاده از مجلات الکترونیکی،پایگاههای اطلاعاتی وموتورهای کاوش چیست؟ پیشینهها مطالعه سلاجقه(1389)با عنوان"بررسی میزان رضایت از مراکز اطلاعرسانی،مجلات الکترونیکی و پایگاههای اطلاعاتیتخصصی،و رابطه آنها با سن،جنس و رتبه علمی اعضای هیأت علمی"نشان داد که استفاده از مجلات الکترونیکی بیش از مجلاتچاپی است و بیشترین استفاده برای دستیابی به مدرک در درجه اول از کتابخانههای دیجیتالی،در درجه دوم از هر دو کتابخانه ودر درجه سوم از کتابخانههای چاپی به تنهایی به عمل میآید.
مجلات الکترونیکی و پایگاههای اطلاعاتی ارایه شده در دانشگاه که دارای امکانات ارایه خدمات trelA هستند به شرح زیرمیباشد: tceriD ecneicS ,OCSBE ,supocS ,dlaremE ,slanruoJ drofxO,ecneics fo bew ISI ,deMbuP یافتههای پژوهش جداول 1 الی 7 به پرسش اساسی 1 مبنی بر اینکه"نحوۀ دسترسی و استفاده اعضاء هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از مجلات الکترونیکی و پایگاههای اطلاعاتی چگونه است؟"پاسخ میدهند.
جدول 9-توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی برحسب نحوه دسترسی به متن کامل مقالات دریافت شده در خدمات آلرت (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 9 نشان میدهد که نحوه دسترسی 64/1 درصد جامعه مورد مطالعه به مجلاتی که در مورد آنها trelA دریافت میکننداز طریق اشتراک مجلات از سوی دانشگاه است."