چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش دانشگاه های مجازی در دست یابی به اهداف آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیات علمی است. روش تحقیق توصیفی از نوع زمینه یابی و جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به تعداد 172 نفر بود که از این تعداد بر اساس جدول کرجسی مورگان تعداد 118 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسش نامه محقق ساخته 28 سوالی استفاده شد که از روایی صوری و محتوایی برخوردار بوده و پایایی آن 93/0 به دست آمد. جهت تحلیل داده ها از آزمون t تک متغیره، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه استفاده شده است. یافته ها حاکی از این است که اعضای هیات علمی نقش دانشگاه های مجازی را در دستیابی به اهداف چهارگانه آموزش عالی شامل تعالی و پیشرفت کشور در صحنه های علم و فن آوری و روابط بین المللی، در گسترش آموزش عالی در سطح کشور، در تربیت نیروی متخصص برای احراز مسوولیت های علمی و اجرایی کشور و در نظارت، حمایت و هدایت دانشگاه ها و سیاست گذاری علمی مثبت ارزیابی کرده اند. همچنین یافته ها نشان داد که بین نظرات اعضای هیات علمی گروه های مختلف آموزشی در خصوص نقش دانشگاه های مجازی در تعالی و پیشرفت کشور در صحنه های علم، فن آوری و روابط بین الملل تفاوت وجوددارد.
خلاصه ماشینی:
"سؤال ویژه اول پژوهش:دانشگاههای مجازی تا چه میزان در تعالی و پیشرفت کشور در صحنههایعلم،فنآوری و روابط بینالملل نقش دارند؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)با ملاحظه جدول 3 و سطح معناداری(0/000)مشخص میگردد که تفاوت معناداری بین میانگیننظر اعضای هیأت علمی(21/36)با میانگین نظری(18)وجود دارد.
سؤال ویژه دوم پژوهش:دانشگاههای مجازی تا چه میزان در گسترش آموزش عالی در سطح کشورنقش دارند؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)با ملاحظه جدول 4 و سطح معناداری(0/000)مشخص میگردد که تفاوت معناداری بین میانگیننگرش اعضای هیأت علمی(35/21)با میانگین نظری(30)وجود دارد.
ؤال ویژه سوم پژوهش: دانشگاههای مجازی تا چه اندازه در تربیت نیروی متخصص برای احرازمسؤولیتهای علمی و اجرایی کشور نقش دارند؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)با ملاحظه جدول 5 و سطح معناداری(0/000)مشخص میگردد که تفاوت معناداری بین میانگیننگرش اعضای هیأت علمی(14/57)با میانگین نظری(12)وجود دارد.
ؤال ویژه چهارم پژوهش: دانشگاههای مجازی تا چه میزان در نظارت،حمایت و هدایت دانشگاههاو سیاستگذاری علمی نقش دارند؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)با ملاحظه جدول 6 و سطح معناداری(0/000)مشخص میگردد که تفاوت معناداری بین میانگیننگرش اعضای هیأت علمی(27/79)با میانگین نظری(24)وجود دارد.
یافتهها در مورد سؤال پنجم پژوهش نشان داد که بین نظر اعضای هیأت علمی در خصوصنقش دانشگاههای مجازی در تعالی و پیشرفت کشور در صحنههای علم،فنآوری و روابطبینالملل متفاوت است و این تفاوت را آزمون تحلیل واریانس یک راهه بین نگرش گروهتحصیلی کشاورزی و هنر با چهار گروه علوم انسانی،پزشکی،فنی و مهندسی و علوم پایه معنادارنشان داد،ولی در مورد نگرش اعضای هیأت علمی در خصوص نقش دانشگاههای مجازی درگسترش آموزش عالی،تربیت نیروی متخصص برای احراز مسؤولیتهای علمی و اجرایی کشور ونظارت،حمایت،هدایت دانشگاهها و سیاستگذاری علمی چندان تفاوتی ندارد."