چکیده:
وجود ارتباطات دیجیتالی و نشر الکترونیکی، دنیای امروز را به دنیایی بدون مرز تبدیل کرده و باعث پیچیدگی افکار و پیدایش پرسشهای جدید شده است؛ از اینرو، در چنین شرایطی، تحول مناسبات مبلغان با مخاطبان امری ضروری است تا آنجا که باید مؤلفههای سنتی و مدرن را با ظرافتی خاص مورد توجه قرار داده، نیازهای تبلیغی مخاطبان در عرصههای مختلف را برآورده سازند. این کار مستلزم بیدارسازی فطرت مخاطبان توسط مبلغان میباشد؛ چرا که خداجویی در فطرت تمامی آنان نهادینه شده است و با تغییر جوامع هیچ تغییری در آن به وجود نمیآید.
خلاصه ماشینی:
"تبلیغ دین اسلام در دنیای نوین (2) علی وزینی چکیده: وجود ارتباطات دیجیتالی و نشر الکترونیکی، دنیای امروز را به دنیایی بدون مرز تبدیل کرده و باعث پیچیدگی افکار و پیدایش پرسشهای جدید شده است؛ از اینرو، در چنین شرایطی، تحول مناسبات مبلغان با مخاطبان امری ضروری است تا آنجا که باید مؤلفههای سنتی و مدرن را با ظرافتی خاص مورد توجه قرار داده، نیازهای تبلیغی مخاطبان در عرصههای مختلف را برآورده سازند.
در چنین فضایی، چگونه میتوان فرآیند تبلیغ را به گونهای سامان داد که زمینهساز تعالی روح مخاطبان باشد؟ شتاب تحولات نوین و ایجاد تقابل میان سنت و دنیای جدید، نسل جوان امروز را بر سر دو راهی قرار داده است و او را به جدایی از هویت انسانی، سوق میدهد و در هویتی مبهم سرگردان میکند؛ از اینرو، مبلغان و نخبگان دینی و فرهنگی، باید بیهیچ درنگی به چارهجویی برای عبور از بحران انتخاب هویت بپردازند تا انسانها بتوانند به بازتولید هستیشناسی دینی دست یابند؛ بنابراین ضرورت و اهمیت تبلیغ دین مبین اسلام و ضرورت تبلیغات دینی در عصر نوین آشکار میشود.
این واقعیت، مؤید آن است که دین به دلیل آنکه امری فطری است و با فطرت کمالطلبی و روحیه حقیقتجویی انسان مرتبط است، همیشه و در همه جوامع، به حیات و بقای خود ادامه خواهد داد؛ زیرا بشر برای شناخت مسیر واقعی کمال و سعادت، به دین نیاز دارد و بدون دین نمیتواند به آرامش مطلوب و کمال نهایی برسد و در واقع، فلسفه دین، هدایت انسان به سوی کمال حقیقی است."