چکیده:
هدف: در این پژوهش سبک محاوره ی بسط یافته و محتوای غنی هیجانی به مادران آموزش داده شد، و اثر بخشی آن بر روی حافظه شرح حال و آگاهی هیجانی کودکان پیش دبستانی بررسی شد.
روش: طرح پژوهش حاضر طرح شبه آزمایشی بود. نمونه مورد پژوهش شامل ۳۴ زوج مادر و کودک ) ۱۳ دختر، ۲۱ پسر( بود که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند. کودکان ابتدا بر اساس نمرات زبان، سپس بر اساس جنسیت، سن، و تحصیلات مادران همتا شدند. آنها بر اساس تصادف به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم گردیدند. برای آموزش از مادران گروه آزمایشی خواسته شد که حین محاوره با کودکانشان از پنج شیوه: استفاده از افعال پرسشی، ربط دادن واقعه زمان حال به تجربیات قبلی یا دانسته های کودک، دنبال کردن آنچه که کودک می گوید و انجام می دهد، تشویق و تحسین رفتار و گفتار کودک، و گفتگو در مورد هیجان ها و علت هایشان، استفاده نمایند.
یافته ها: داده ها با استفاده از طرح اندازه گیری مکرر و همبستگی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مادران و کودکان گروه آموزشی نسبت به گروه کنترل در پس تست به میزان بیشتری از عناصر سبک بسط دهنده استفاده می ک ردند. مادران و کودکان گروه آموزشی نسبت به گروه کنترل در پس تست و پیگیری به میزان بیشتری در مورد هیجان ها و علت هایشان صحبت میکردند. میزان یادآوری و دانش هیجانی کودکان دو گروه در پس تست و پیگیری تفاوت معناداری نداشت.
نتیجه گیری: اثرگذاری این آموزش راهی نوین برای ارتقاء مهارت های کودکان از طریق آموزش به مادران برای پژوهشگران و متخصصان بالینی باز کرده است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به برجستگی نقش هیجان در وقایعی که به یادمیآوریم و رابطۀ بین ارجاع به هیجانها29در والدین و(1)- autobiographical memory (2)- Nelson (3)- Fivush (4)- Fromhoff (5)- McCabe (6)- Peterson (7)- Boland (8)- Haden (9)- Ornstein (10)- Cleveland (11)- Reese (12)- Grolnick (13)- Wareham (14)- Salmon (15)- Newcombe (16)- reminiscing style (17)- self awareness (18)- high elaborative style (19)- low elaborative style (20)- Haden (21)- open ended questions (22)- wh-questions (23)- emotional knowlege (24)- emotional state (25)- emotional expressions (26)- emotional causes (27)- emotional consequences (28)- Denham (29)- emotional references &%04909HSOG049G% کودکان،گفتوگو دربارۀ تجارب گذشته میتواند فرصتیمفید برای تحول دانش هیجانی کودکان فراهم آورد(دنهامو بارتان1،2003؛به نقل از ورهام،2007).
در اولین پژوهش آزمایشی آموزش سبک محاورۀ بسط-یافته به والدین،پترسون،جسو7و مکل کیبل(1999)به10 مادر دارای سطح اجتماعی اقتصادی پایین آموزشدادند تا هنگام گفتوگو با کودکان پیشدبستانی خوددربارۀ تجارب گذشته،شیوههای زیر را به کار برند:استفادهاز ادات پرسش(به خصوص کی و کجا)،تکرار پاسخهایکودکان برای تشویق آنها به بیشتر حرف زدن و واگذاریمسئولیت هدایت گفتوگو به آنها.
برای بررسی اثر آموزش سبک محاورۀ بسط یافته ومحتوای غنی هیجانی برحافظۀ شرح حال کودکان،حافظۀکودکان بر اساس تعداد جملههای خبری که آنها هنگامگفتوگو با آزمونگر بیان میکردند،با استفاده از واریانسبا اندازهگیریهای مکرر سنجیده شد.
تحلیل نتایج نمرههای دانش هیجانی کودکان دوگروه با کمک واریانس با اندازهگیریهای مکرر نیز تفاوتمعناداری را نشان نداد (F-0/47P-0/49) &%04911HSOG049G% حث هدف این پژوهش،آموزش سبک محاورۀ بسط یافته و غنیهیجانی به مادران و بررسی اثر این آموزش برحافظۀ شرححال و آگاهی هیجانی کودکان است."