چکیده:
شناخت مفهوم عناصر تعالی و روابط میان این عناصر از منظر قرآن، مستلزم استقرای نشانههای تعالی از قرآن است. این تحقیق، با روش کیفی و راهبرد نظریهپردازی دادهبنیاد با رویکرد فرایندی انجام شد. پس از استخراج بیش از 1500 آیه، حدود 2500 نشانهی تعالی بهعنوان مضامین، مورد شناسایی قرار گرفت که از آن میان، 32 مفهوم اصلی بهعنوان 32 عنصر الگوی تعالی برگزیده شد. از میان این عناصر، 6 مقولهی اصلی شامل اسوهی انسانشناسی الهی، اسوهی تربیت الهی، اسوهی بصیرت وحیانی، اسوهی احاطهی الهی، اسوهی تحقق احکام الهی و اسوهی کمال الهی طی مرحلهی کدگذاری محوری کشف شد. در مرحلهی سوم، کدگذاری انتخابی انجام و رابطهی میان مقولهها و مفاهیم، طی نگارش خط داستان و یادنوشتنگاری تبیین و تحلیل شد. به نظر میرسد نتایج تحقیق، تأمینکنندهی زیرساختها و پایههای نظری طراحی الگوی تعالی فرماندهان و مدیران بر مبنای الگوی تعالی الهی؛ یعنی، پیامبر اکرم(ص) و در سطح نظری و نظریهپردازی باشد.
خلاصه ماشینی:
"دو فصلنامهی پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع) سال سوم، شمارهی 1 (بهار و تابستان 1390): صص 1-26 پایهی نظری الگوی تعالی فرماندهان و مدیران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از منظر قرآن کریم (بررسی آیات مربوط به پیامبر اعظم(ص) در ترجمهی تفسیر المیزان) 1 دکتر ابوالفضل محمدی 2 ( دکتر محمد بازرگانی 3 (( دکتر سیدمسعود پورسعید 4 ((( محمد ازگلی 5 (((( تاریخ دریافت: 11/09/90 تاریخ پذیرش: 17/12/90 چکیده کلیدواژهها: این مقاله برگرفته از رسالهی دکتری نویسنده در رشتهی مدیریت منابع انسانی است.
عناصر تعالی (مدیران و فرماندهان) از منظر قرآن کریم چیست؟ با تحلیل عناصر اکتشافی تعالی از منظر قرآن کریم؛ یعنی، همان مقولههای اصلی و فرعی موجود در نمودار فرایندی، شاید بتوان دریافت که این اسوه با چه جلوههایی در این انسان متعالی ظهور پیدا کرده است و به تعبیر دیگر، چه فرایندی باید طی شود تا این تعالی همهجانبه، در یک انسان تعالیطلب تحقق یابد؟ و او بهعنوان یک فرمانده یا مدیر، به اسوهی تعالی بدل شود؟ عناصر شناساییشده، بیانگر این است که اسوهی تعالی، باید مظهر الهی در جلوههای توحید، دین و راه و روش زندگی، تعلیم و یادگیری، شایستگیها، ولایت، علم، اطاعت، هشدار و انذار، رحمت، رسالت، ایمان و باور، برائت، اخلاق و ارزشها، تفکر، حکمت و منطق، شهود، نصرت، قضاوت و عدالت، بشارت، محبت، توکل و اعتماد، صراط مستقیم، ارتباطات، عبودیت، قدرت و حاکمیت و خلیفهی الهی شدن باشد."