چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطة میان خودکارامدی و مراحل تغییر رفتار تمرینی در دانشجویان است و در نظر دارد احتمال تغییر رفتار تمرینی را نیز از طریق خودکارامدی، سازة کلیدی تئوری شناختی اجتماعی باندورا پیشبینی کند. به این منظور دو مقیاس مراحل تغییر رفتار تمرینی (کاردینال، 1997) و خودکارامدی تمرین ساختهشده توسط مک الی (1993) در اختیار 560 دانشجو (294 دانشجوی پسر و 266 دانشجوی دختر) غیر رشتة تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفت. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط متخصصان و ثبات درونی مقیاس خودکارامدی نیز در مطالعة مقدماتی با آلفای کرونباخ 76/0 تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی اسپیرمن، t گروههای مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش، بین خودکارامدی تمرینی دانشجویان با مراحل تغییر رفتار تمرینی آنان رابطة معنیداری وجود دارد (01/0P<). ضمن اینکه از طریق خودکارامدی میتوان احتمال تغییر مرحلة رفتار تمرینی دانشجویان را نیز پیشبینی کرد.
The aim of the present research was to explore the relationship between exercise self-efficacy (ES) and the stages of exercise behavior changes (EBC) in university students and to predict their exercise behavior changes through self-efficacy, the key structure of Bandura’s social cognitive theory. For this purpose, EBC questionnaire (Cardinal, 1997) and ES questionnaire were randomly distributed among 560 students (294 males and 266 females) who majored in fields other than physical education at Ferdowsi University of Mashhad. The content validity of these questionnaires was confirmed by experts and the internal consistency of the ES questionnaire proved to be 0.76 in a pilot study. The data were analyzed by Spearman correlation coefficient, independent t, ANOVA and stepwise regression tests. The results showed a significant relationship between the ES and the EBC (P<0.01). Also, the stages of exercise behavior changes could be predicted through exercise self-efficacy (ES).
خلاصه ماشینی:
خودکارامدی همچنین به توضیح چگونگی ادراکات فرد ازتوانایی تغییر رفتار،سطح انگیختگی،الگوهای فکری و واکنشهای احساسی میپردازد(4)و از چهار منبع اولیۀ(1)- yroehT evitingoC laicoS (2)- arudnaB (3)- ycaciffe-fleS &%00220YZMG002G% پیشرفتهای اجرا،تشویق کلامی یا دلگرمی از طرف دیگران،الگوسازی اجتماعی یا تجربیات جایگزینی وهمچنین نشانهها یا حالات فیزیکی نشأت میگیرد(5).
مراحل تغییر رفتار تمرینی2 (CBES) بر اساس مدل نظری تغییر رفتار پروچاسکا و دیکلمنت3(1983)با پنج(1)- ycaciffe-fles esicrexE (2)- segnahC roivaheB esicrexE fo segatS (3)- etnemelciD dna aksahcorP مرحلۀ پیش تفکری1(عدم تمایل به داشتن تمرین منظم در شش ماه آینده)،تفکر2تمایل به داشتن تمرینمنظم در شش ماه آینده)،آمادگی3(تمایل به داشتن تمرین منظم در 30 روز آینده)،شروع4(داشتن تمرینمنظم برای کمتر از شش ماه)و ثبات5(داشتن تمرین منظم برای پیشتر از شش ماه)مشخص شده است و نشانمیدهد که استفاده از مراحل تغییر رفتار تمرینی،موجب حضور موفقیتآمیز هر فرد در مرحلۀ آمادگی سازگار باتمرین خود میشود(27 و 28).
107:P,2,29,noitomorP htlaeH fo lanruoJ naciremA,''ytivitca lacisyhp rof 8.
A. A,relyE cinhte/laicar esrevid morf nemow ni ytnvitca lacisyhp fo yduts evitatitnauQ،، dna noitcudortni-tcejorp krowten htlaeh ralucsavoidrac s'nemoW:puorg -5:PP,(l loous 3)25,enicideM evitneverp fo lanruoJ naciremA.
Y. N,sredneeL a stneduts egelloc ni egnahc fo segats dna,ycaciffe-fles esicrexe,ytivitca :P;4,33,noitacudE htlaeH lanruoJ naciremA.
L. J,mottobgnoL lanoisnemiditlum fo elor eht dna ytivitca lacisyhp fo stnanimreted ,ytisrevinU etatS ainrofilaC,noitatressiD,''ruoivaheb esicrexe ni msinoitcefrep .
''stluda redlo ni egnahc lacigoloisyhp dna,ycaciffe-fles,esicrexe fo .
E,yeluAcM dna,evitceffa,laicos:stluda redlo ni ycaciffe-fles esicrexE،،.