خلاصه ماشینی:
"این نسخه از زیباییشناسی همان نسخهای است که بیشتر آثار دستدومی که به انگلیسی و آلمانی پیرامون زیباییشناسی هگل نگاشته میشوند-یعنی آثاری که توسط مفسران و هگلشناسان، دربارۀ متون و فلسفۀ هگل به رشتۀ تحریر درمیآیند-مبتنی بر آن بوده و به آن ارجاع میدهند؛و آنچه که در زبان فارسی تحت عنوان درسگفتارهای پیرامون فلسفۀ زیباییشناسی(ازاینپس با نام کوتاه درسگفتارها از آن یاد خواهیم کرد)و در یک دورۀ چهار جلدی منتشرشده نیز ترجمهای است که براساس همین نسخه تهیه و تنظیم شده است.
از جمله دلایل جذابیت این اثر میتوان به این مهم اشاره کرد که نظریۀ زیباییشناسی هگل که در این کتاب به تفصیل به آن پرداخته شده،صرفا نظریهای انتزاعی دربارۀ زیبایی و هنر نیست، بلکه وی بعد از اینکه به بحث از زیبایی و چیستی آن میپردازد، به بحث از هنرهای جزئی و بهعبارتدیگر و آنطورکه از نام کتاب نیز برمیآید،به بحث از هنرهای زیبامیپردازد و مباحث انضمامی و ملموسی را دراینزمینه مطرح میکند.
ضمن اینکه در بحثی تحت عنوان«استنتاج تاریخی مفهوم راستین هنر»نگاهی اجمالی به فلسفۀ کانت،وینکلمان و شلینگ دارد که پیش از وی به بحث از هنر و زیباییشناسی پرداختهاند؛و بعد از بیان مباحث دیگری همچون ایدۀ زیبایی هنر یا ایدئال و تکامل امر ایدئال به اشکال خاص زیبایی هنر،فصول اصلی کتاب با فصلی پیرامون مفهوم زیبایی که عبارت است از تجلی مطلق به نحو محسوس و در جهان حسی،آغاز میشود.
اما مشخص نیست نویسنده به چه قصدی در کتابنامه نام اصلی اثر را با کمی تغییر و بهصورت Vorlesungen ūber die PhilosoPhie der Ās- thetik آوردهاند که معادل فارسی آن میشود همین عنوان نامأنوس درسگفتارهایی پیرامون فلسفۀ زیباییشناسی."