خلاصه ماشینی:
"به منظور ارائه مدلی از هستیشناسی در حوزه کتابداری واطلاعرسانی و با هدف گسترش این ابزار به عنوان ابزار معناشناسیدر بازنمون دانش و بازیابی مفاهیم حوزه،با روش تحلیل حوزه بهساخت نمونه اولیهای از هستیشناسی در حوزه«نمایهسازی»باعنوان tnOAFSA پرداخته شده است.
نتایج آزمون فرضیه یک نشانمیدهد میانگین پاسخهای کاربران در مورد متغیرهای مربوطبه معیارهای مرتبط با کارآمدی بازنمون دانش در هستیشناسی از میانگین پاسخهای مربوط به اصطلاحنامه اصفا بیشتر است واختلاف معناداری میان این دو ابزار وجود دارد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر رفتار اشتراک دانشاعضای هیات علمی رشته کتابداری و اطلاعرسانی انجام شده است.
در این راستا،موجودیتها و کارکردهای الگوی ملزومات کارکردی برفیلدهای اصلیو فرعی مارک ایران(مورد استفاده در نرمافزار رسا)،و نیز دیدگاه کاربرانبالقوه فهرستهای رایانهای نسبت به موجودیتهای مختلف الگو وخانوادههای کتابشناختی مورد بررسی قرار گرفت.
به این منظور،ابتدا یکماتریس تطابقی برای تعیین فصل مشترک میان فیلدهای مختلف مارکو موجودیتها و کارکردهای تعریفشده در الگو تدوین گردیده و با رجوعبه اسناد و پژوهشهای مشابه در مورد مارک 21،تکمیل گردید،نتایجاین بخش حاکی از آن است که در پیوند با 4 کارکرد بازیابی،شناسایی،انتخاب و دسترسی،کارکرد شناسایی با 473 فیلد فرعی پشتیبان دردرجه اول،کارکرد دسترسی با 310 فیلد فرعی پشتیبان در درجه دوم وپس از آن کارکرد بازیابی با 222 فیلد فرعی پیشینیان و کارکرد انتخاب با152 فیلد فرعی پشتیبان به ترتیب در درجههای سوم و چهارم قرار میگیرند.
پژوهش حاضر که به روش پیمایشی توصیفی انجام شده است،به مقایسه موتورهای کاوش و ابرموتورهای کاوش در بازیابی اطلاعاتفیزیک و تعیین میزان همپوشانی آنها پرداخته است.
پژوهش حاضر به بررسی نقش کتابخانههای عمومی استان خوزستانبه منظور ارائه الگویی بهینه برای این کتابخانهها جهت خدمت بهکودکان خیابانی انجام یافته است."