خلاصه ماشینی:
"این کتاببر آن است که تعزیه اساسا در فرهنگ و تمدن عربی عراق پدید آمده و درهمانجا به رشد و شکوفایی رسیده است؛ولی مشکل اینجاست که برایرسیدن به چنین فرضیهای-که از اساس بدیهی شمرده شده و هیچ تلاشیبرای اثباتش نشده است-حرکت روشمندی ندارد و از منابع مستند و دقیقیبهره نمیگیرد.
»ولیظاهرا هیچ نشانی از شبیهخوانی عراق در این گونه نوشتههانیامده که نویسنده بتواند از آنها سندهای محکمی برای هدفشبسازد و یا آنکه اساسا او به دنبال چنین سندهایی نرفته است!
دیگر آنکه کتاب با صدها تصویر و عکس تمام رنگی درکنار بررسی سیر تطور تاریخی بلاد اسلامی،اشکال متنوع بیان هنری را درمعماری و هنر اسلامی از بدو ظهور اسلام در سدۀ هفتم م.
رسم معمول دهههای اخیر در نگارش بسیاری کتابها دربارۀ هنر ومعماری اسلامی در این اثر نیز تمام و کمال به کار بسته شده و این شیوه،چنان که اشاره شد،همانا مطالعۀ سیر تطور تاریخی در سرزمینهای اسلامیبا عطف توجه به خاندانهای حاکم و ریشههای فرهنگی و تاریخی همچونخاستگاهی برای تجلی گونههای متمایزی از اشکال و صورتهای هنری دراین سرزمینها است.
با آنکه ممکن بود اتخاذ چنین شیوهای در تألیف کتاب اسلام:هنر ومعماری از مزیتهای آن به شمار رود،جای بس شگفتی است که در همینبخشهای مربوط به مرور تطورات تاریخی و فرهنگی مرتبط با معماری وهنر اسلامی،عمدۀ لغزشها و خطاهای فاحش کتاب روی داده،هرچند کهسایر بخشهای کتاب نیز از خطا برکنار نبوده است.
5. ضبط ناهمگون اعلام کاستی دیگری که بارها وقوع آن را در کتاب میتوان شاهد بود،ضبطناهمگون یا نادرست نامهای خاص اسلامی است مثلا در دو مقاله مختلفنام شخصیت واحدی به دو صورت متفاوت ضبط شده یا اساسا برخی نامهایخاص به صورت نادرست ذکر گشته است."