چکیده:
تحقیق حاضر به منظورمقایسة اثر انواع تمرین بار شناختی بر زمان و دقت تکلیف حرکت هماهنگی دودستی انجام گرفت. به این منظور 60 آزمودنی از بین دانشجویان ورزشکار دانشگاه شیراز داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده در چهار گروه 15 نفری قرار گرفتند. گروه ها شامل تکلیف بار شناختی کم (شمارش اعداد)، تکلیف بار شناختی متوسط (تکلیف ادراکی – حرکتی شامل واکنش پا) و گروه تکلیف بار شناختی زیاد (ادراکی حرکتی همراه با شنیداری) و گروه بی تمرین بودند. گروه های آزمایشی به مدت شش هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه شش بلوک دوازده کوششی تمرین کردند. آزمودنی ها قبل از شروع پروتکل و در پایان دورة تمرین، تکلیف هماهنگی دودستی را با استفاده از آزمون هماهنگی دودستی دستگاه وی ینا با اعتبار 71/0 تا 84/0 و پایانی 85/0 تا 96/0 انجام دادند. سپس نتایج زمان کلی حرکت و درصد خطای آزمودنی که در تکلیف هماهنگی دودستی بیانگر تخصیص توجه است، تجزیه و تحلیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری تی وابسته و تحلیل واریانس یکطرفه انجام شد. یافته ها نشان داد که تمرین بارشناختی زیاد بر دقت تکلیف هماهنگی دودستی اثر می گذارد، ولی در عامل زمان کلی، بین گروه ها نسبت به گروه کنترل اختلاف معناداری دیده نشد (05/0 =?). بر اساس یافته های این تحقیق، در فعالیت هایی که نیازمند تخصیص توجه اند، چنانچه تمرین با بار شناختی زیاد انجام گیرد، ممکن است ظرفیت توجه تغییر یافته و در مهارت های نیازمند توجه به واسطة تغییر ظرفیت، مهارت از بعد پردازش اطلاعات گسترش پیدا کند.
خلاصه ماشینی:
"(1)- kcenelttoB (2)- drofleW (3)- tnebdaorB (4)- namroN (5)- daoL cM (6)- zemoG (7)- namenhaK (8)- eheoG&novaN (9)- troplA (10)- snekciW (11)- reffohS &%00417YZHG004G% با توجه به نظریۀ پردازش اطلاعات و محدودیتهای حافظۀ کاری سویلر1(1988)نظریۀ بارشناختی را برایایجاد و توسعۀ طرحوارهها به عنوان ابزار کمکی به منظور تشویق یادگیرنده برای اجرای بهینه در فعالیتهایذهنی مطرح کرد.
اساس این نظریه قائلشدن محدودیت ذاتی حافظۀ کاری برای فرایند پردازش اطلاعات در حین آموزش است و در آن از طرحواره بهعنوان واحدهای تجزیه برای طراحی مواد آموزشی استفاده میشود.
در این تحقیقاتاز روشهایی مانند اف ام آر آی،پی ایی تی،اس کیو آ ال دی یا ام ایی جی4استفاده میشود و تغییرات نورونی(1)- rellewS (2)- relliM (3)- rellewS&rednelahC (4)- GEM,DLQS,TEP,IRMF را در حین حرکات هماهنگ دنبال میکنند(فانچز1،2000؛مابویل2،2001؛جانتزن3(2001)،جانترن در سال2002 فرایند توجه را از بعد عصب شناختی مورد تحقیق قرار داد(18).
(به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 1،نشان میدهد که بین گروهها در عامل درصد خطا اختلاف وجود دارد که ممکن است بیانگرتغییر ظرفیت توجه در اثر تمرین با بارشناختی زیاد بر روی عامل مورد نظر باشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)مشخص است که گروه 3 نسبت به گروههای 1،2 و کنترل اختلاف دارد،به این ترتیب اثر تمرینبارشناختی زیاد بر دقت هماهنگی دودستی مشاهده میشود.
این یافته به اینگونه تفسیر میشود که سرعت پردازش اطلاعات در نتیجۀ تمرین بابارشناختی زیاد نسبت به دو نوع تمرین دیگر تغییر کرده،به گونهای که در پایان گروهی که تکلیف هماهنگی را&%00418YZHG004G% به صورت شنیداری و ادراکی حرکتی تمرین کردند،نسبت به گروههای دیگر سرعت پردازش اطلاعات سریعتریداشتند."