چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر تداخل زمینه ای بر اکتساب، یادداری و انتقال تکالیف پیش بینی انطباقی در سرعت های ثابت، افزایشی و کاهشی بود. 36 آزمودنی پسر از بین دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی که به طور منظم در ورزش های توپی شرکت نمی کردند، به صورت داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه 12 نفری قالبی، زنجیره ای و تصادفی تقسیم شدند. در این تحقیق از دستگاه زمان بندی انطباقی باسین و سه آزمایش جداگانه استفاده شد. آزمایش ها از این نظر که اثر تداخل زمینه ای در آزمایش اول با سرعت های ثابت، درآزمایش دوم با سرعت های افزایشی و درآزمایش سوم با سرعت های کاهشی بررسی شد، متفاوت بودند. آزمودنی ها در مراحل پیش آزمون، اکتساب، یادداری قالبی و تصادفی و همچنین آزمون انتقال شرکت کردند. خطای مطلق با استفاده از تحلیل واریانس با آزمون های مکرر و همچین تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق در آزمایش اول اثر تداخل زمینه ای را در هر سه مرحله نشان داد. در آزمایش دوم اثر تداخل زمینه ای فقط در اکتساب و یادداری تصادفی مشاهده شد. در آزمایش سوم با سرعت های کاهشی نیز اثر تداخل زمینه ای به طور معکوس در مراحل اکتساب و یادداری قالبی به نفع گروه قالبی ایجاد شد. به طور کلی، نتایج نشان داد که اثر تداخل زمینه ای در سرعت های ثابت برای هر دو مرحلة یادداری تصادفی و انتقال وجود دارد، درحالی که این اثر در سرعت های افزایشی دیده نشد. در سرعت های کاهشی نیز فقط در یادداری قالبی مشاهده شد. با توجه به پیچیدگی ادراکی ایجاد شده در سرعت های کاهشی ناشی از خودتکلیف و همچنین اثر پیچیدگی مضاعفی که فرایند حل مسئله در گروه های تصادفی ایجاد می کند، نتایج حاصل با استفاده از افزایش بار شناختی و دشواری تکلیف ادراکی برای سرعت های کاهشی و همچنین اثر کاهش خطای زمان بندی در تکالیف با سرعت های افزایشی(استثناهای قانون مبادلة سرعت-دقت) تفسیر شدند.
خلاصه ماشینی:
"در یافتههای این(1)- ecitcarP (2)- gittaB (3)- tceffe ecnerefretnI lautxetnoC (4)- sisehtopyH noitarobalE (5)- llikS eht fo noitatneserpeR yromeM eht fo noitarobalE (6)- sisehtopyH noitibihnI evitcaorteR (7)- sisehtopyH troffE evitingoC (8)- )PMG(margorP rotoM dezilareneG (9)- ayikeS مقدمه یادگیری حرکتی مجموعهای از فرایندهای همراه با تمرین یا تجربه است که به تغییرات نسبتا پایدار در قابلیت اجرایحرکات منجر میشود.
در یافتههای این(1)- ecitcarP (2)- gittaB (3)- tceffe ecnerefretnI lautxetnoC (4)- sisehtopyH noitarobalE (5)- llikS eht fo noitatneserpeR yromeM eht fo noitarobalE (6)- sisehtopyH noitibihnI evitcaorteR (7)- sisehtopyH troffE evitingoC (8)- )PMG(margorP rotoM dezilareneG (9)- ayikeS محققان اثر تداخل زمینهای برای تغییرات زمانبندی نسبی(برنامۀ حرکتی تعمیم یافته)دیده نشد،اما برخلاف آن برایتغییرات زمانبندی کلی(پارامتر)اثر تداخل زمینهای واضحی وجود دارد.
با توجه به نتایج تحقیق آزمایش اول و همچنین قابلیت کاربردی بودن این دستگاه تمرینی به منظور افزایشمهارتهای ادراکی-بینایی در حیطۀ ورزشی که در تمرینات بینایی ورزشها1استفاده میشود،میتوان گفتکه براساس اثر تداخل زمینهای به وجود آمده در سرعتهای ثابت،هنگام تمرین با دستگاه بهتر است از روشتمرین تصادفی استفاده کرد و از منافع آتی آن در یادداری و انتقال بهرهمند شد.
با توجه به نتایج تحقیق آزمایش اول و همچنین قابلیت کاربردی بودن این دستگاه تمرینی به منظور افزایشمهارتهای ادراکی-بینایی در حیطۀ ورزشی که در تمرینات بینایی ورزشها1استفاده میشود،میتوان گفتکه براساس اثر تداخل زمینهای به وجود آمده در سرعتهای ثابت،هنگام تمرین با دستگاه بهتر است از روشتمرین تصادفی استفاده کرد و از منافع آتی آن در یادداری و انتقال بهرهمند شد."