چکیده:
ارزشیابی زبان، همبستگی بسیار بالایی با آموزش زبان دارد. بهطوریکه با بهوجود آمدن شیوههای جدید تدریس زبان، بالطبع روشهای جدید ارزشیابی هم متحول میشوند. هدف اصلی این تحقیق بررسی آزمونهای بستهای است که از ابتدای ﭙیدایش به منظور تحقق اهداف متفاوت بهکار گرفته شدهاند. علیرغم خوشبینی فزاینده در مورد مفید بودن آزمونهای بسته، موضوع روایی و اعتبار آنها توجه محققان زبانهای خارجی را برای سالهای متمادی به خود جلب کرده است. پیدا کردن عوامل تاثیرگذار بر عملکرد آزموندهندگان در آزمونهای بسته، هدف مشترک بسیاری از این مطالعات است.تحقیق حاضر کوشیده است رابطة بین تغییرات طول جاهای خالی آزمونهای بسته و اعتبار و روایی آنها را بررسی کند. بدین منظور، پس از تهیة یک متن با درجة خواندن مناسب، یک آزمون بسته با چهار شکل متفاوت ساخته شد. در فرمت (الف)، طول جاهای خالی یکسان، در شکل (ب)، طول جاهای خالی یکسان و اولین حرف کلمه افتاده ارائه شده بود. در فرمت (ج) تعداد حروف کلمات افتاده مشخص شده بود و در فرمت (د) تعداد حروف و اولین حرف کلمة افتاده ارائه شده بود. نتایج نشان داد که تغییرات اندازة طول جاهای خالی و ارائة حرف اول کلمات افتاده، تاثیری در روایی و اعتبار آزمون بسته ندارد. علاوه بر این، عملکرد زبانآموزان در شکل (د) بسیار چشمگیرتر از دیگر فرمتها بوده است. بنابراین، معلمان زبان انگلیسی میتوانند با اطمینانخاطراز درجة روایی و اعتبار، از شکلهای متفاوت آزمونهای بسته استفاده نمایند.
خلاصه ماشینی:
It means that manipulating the blank length and even presenting the initial letter of each blank had no significant impact on the reliability and validity of the cloze test.
Therefore, it is safe to claim that the above results indicate that the cloze test we have developed for assessing the proficiency of Iranian foreign language learners of English meets both testing and L2 research standards.
Moreover, the cloze test is reliable: its overall internal consistency index is quite high, and it remained considerably high even when blank length and formats were manipulated, suggesting that the cloze test could also be used to assess the proficiency of Iranian EFL learners in a single classroom level.
edagogical Implications P The results of this study indicated that there is no relationship between blank length manipulation and reliability and validity of cloze test.
onclusions C The results revealed that there was no significant difference among the reliability and validity indices of the four versions of the cloze test used in this study.
Comparing the reliability indices of tests A and C and D and computing the F value revealed that in this version an initial letter of the missing word was provided along with seven spaces.
The results of the analysis indicated that manipulating the blank length and even presenting the initial letter of each blank had no significant impact on the reliability and validity of cloze tests.