خلاصه ماشینی:
"به همین خاطر،انجمنهای آموزش و پرورش و سلامت روان به دنبالبررسی عوامل مرتبط با خشم و پرخاشگری نوجوانان هستند.
خشم یک حالت عاطفی است،در صورتی که پرخاشگری شامل هر رفتاریاست که قصد آسیب رساندن دارد.
شکلهای مختلف پرخاشگری شاملپرخاشگری جسمانی،کلامی و پرخاشگری غیر مستقیم است.
پرخاشگریکلامی و جسمانی رفتارهایی قابل مشاهدهاند؛در صورتی که خصومت وپرخاشگری غیر مستقیم و پنهاناند و به سختی میتوان آنها را مشاهده کرد.
خشم و پرخاشگری صرفنظر از آسیبهای جسمانی،پیامدهای طولانیمدتی مانند مشکلات با همسالان،کنارهگیری از رفتن به مدرسه،رفتارهایضد اجتماعی در آینده و سوء مصرف مواد را شامل میشود.
نظریهپردازان شناختی مانند بک(1999)،الیس(1977)بندورا(1986)و تافریت(2007)معتقدند که افکار نقش مهمی در شروع خشم وپرخاشگری دارند.
پژوهش حاضر ضمن پرداختن به رابطۀ بین خشم،خصومت و باورهایغیرمنطقی،باورهایی مانند عدم تحمل ناکامی،بایدها و نبایدها وخودتحقیری را از این نظر که آیا باعث پرخاشگری میشوند یا نه،موردبررسی قرار داده است.
بدینمنظور،135 نوجوان دبیرستانی پرسشنامههای باورهای غیر منطقی،خشم،خصومت و پرخاشگری را پر کردند."