چکیده:
رشد و توسعه جامعه مرهون بررسی، برنامه ریزی مسائل، و مشکلات موجود و ارائه راهکارهای موجود به منظور پاسخ گویی به نیازهای جامعه است. بدیهی است سازمان ها و موسسات اجتماعی در زمینه های گوناگونی به فعالیت مشغول اند؛ مانند آموزش و پژوهش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، محیط زیست. با توجه به تنوع، تعدد، و کلان بودن مسائل جامعه، مسئولان سازمان ها و قانون گذاران، پاسخ گویی به دغدغه های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی را، در قالب خط مشی ها و برنامه های پنج ساله فراگیر، تنظیم و تدوین کرده اند. بعد از اجرای هر برنامه، ضروری است برای بررسی عملکرد اجرایی گذشته و متغیرهای مرتبط با توجه به برنامه های اجراشده و درک وضعیت و ابعاد مشکلات و چشم اندازهای بلند مدت اثربخشی خط مشی اجراشده ارزیابی های جامعی صورت گیرد که دست اندرکاران با توانمندی بیشتری بتوانند نارسایی های محتمل را برطرف کنند و خلا بین وضعیت مورد بررسی و اهداف پیش بینی شده را پر کنند و آن ها را به تحقق برسانند. در این پژوهش، که درباره دوره کارشناسی رشته تحصیلی مدیریت دولتی است، در ابتدا مسائل آموزش عالی و جایگاه آن در پیشبرد علم و حل مشکلات جامعه بحث و بررسی می شود. در ادامه، اثربخشی سازمانی ارزیابی برنامه آموزش و نقش آن در بهبود عملکرد آموزشی و کیفیت آن تحلیل خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"تاکنون از اثربخشی برنامههای آموزشی دورۀ کارشناسی رشتۀ مدریت دولتی ارزیابی رسمی نشده است،این مهم بر مسئولان و خطمشی گذاران به دقت روشن نیست که تا چه اندازه اجرای برنامۀ کارشناسی دورۀ مدیریت دولتی مصوب 1376 توانسته است نیازهای فعلی مدیران سازمانها(که از همکاران مستقیم و خدمات فارغ التحصیلان رشته بهرهمند میشوند)،دانشجویان،فارغ التحصیلان رشته،دانشگاهیان،و اعضای هیئت علمی دست اندرکار رشتۀ مزبور را پاسخ دهد دلایل مذکور اهمیت و ضرورت اجرای چنین ارزیابی را برای مسئولان و کار گزاران نظام آموزش عالی بیش از پیش مبرهن میسازد.
روششناسی پژوهش سؤالات تحقیق با توجه به اهداف،مبانی نظری،پیشینۀ تحقیق،رسالتها،و برنامۀ آموزشی دورۀ کارشناسی بدین صورت ذکر شده است: -اثربخشی دورۀ کارشناسی مدیریت دولتی در چه سطحی است؟ -نقاط قوت و ضعف برنامۀ آموزشی دورۀ کارشناسی رشتۀ مدیریت دولتی کداماند؟ -آیا مدیران سازمانها و مؤسسات دولتی که از همکاری فارغ التحصیلان دوره در سازمان خود بهرهمندند از مهارتهای کاری آنان رضایت دارند؟ -چه راهکارهایی برای بهبود و افزایش کارآمدی برنامه و دانشجویان رشته ممکناست پیشنهاد شود؟ -در صورت پیشنهاد برای تغییر بازبینی برنامۀ آموزشی،دوره چه سمتگیری باید داشته باشد؟ روش تحقیق این پژوهش روش پیمایشی از شاخۀ میدانی است که در آن ابزارهای مختلف اطلاعات از نمونۀ آماری تحقیق شد."