چکیده:
کلی (1955) در انتقاد به جریانی که سعی در کسب اطلاعات از افراد به واسطه شیوه های فرافکنی و ذهنی داشت پیشنهاد جالبی داد و آن اینکه اگر شما دوست دارید چیزی را درباره شخصی بدانید باید از او سوال کنید. این نظر، وی را به ایجاد شیوه ای سوق داد که به استخراج اطلاعات از آزمودنی ها منتهی گردید. این شیوه، فهرست ساختارها نامیده می شود و به طور وسیعی در مطالعات تجربی و بالینی کاربرد دارد (وینتر1992، یونسی 1380، 1955و 1998). دلایل افزایش استفاده از شیوه فهرست ساختارها خصوصا در مطالعات بالینی یکی قابلیت آن در اندازه گیری هرگونه تغییر است (اسپرلینگر،1976) و دیگر اینکه یک وسیله قابل انعطاف است (دینتی، 1991). این روش در واقع شکلی از مصاحبه سازمان یافته است که نتایجی را فراهم می کند و می تواند در یک ماتریس نمایان شود، و دارای سه جزء اصلی است: 1- عناصر، که منطقه و حدود و ثغور ساختار مورد مطالعه را تعریف می کند 2- ساختار ذهنی، شیوه هایی که شخص عناصر را گروه بندی نموده و متمایز می سازد 3- مکانیزم اتصال که نشان می دهد چگونه هر عنصر در هر ساختار مورد ارزیابی واقع می شود.
خلاصه ماشینی:
"در مرحله بعد 12 ساختار با قطبهای مخالف آنها که کودکان بهطور مشترکی آنها را تکرارکرده و در طول مصاحبه،مرتب آنها را اظهار میکردند،انتخاب گردید: (به تصویر صفحه مراجعه شود) عناصر دو شیوه برای مشخص کردن عناصر جهت فهرست ساختارها وجود دارد: 1-استخراج عناصر از مصاحبه با آزمودنیها براساس علائق،نگرانیها و حساسیتهایآنان بهگونهای که در طول مصاحبهها ابراز داشتهاند.
از این نکات چند عنصر توسطمحقق انتخاب گردید: *بدن من وقتی که میخواهم بازی کنم *بدن من آنگونه که توسط مردم دیده میشود *بدن بهترین دوست من *بدن پدرم/مادرم/خواهرم/و یا برادرم عناصر از قبل تهیه شده که براساس اهداف تحقیق(مطالعه اصلی)به کار گرفته شدند عبارتبودند از: *بدن واقعیام(بدنی که من در حال حاضر دارا هستم) *بدن ایدهآل(بدنی که من آرزو دارم که آن را داشته باشم) چگونگی تکمیل کردن فهرست ساختارها توسط کودکان پس از معین شدن ساختارها و عناصر،فهرست ساختارها آماده گردید که نمونهای از آن درعنصر بدن واقعی و در ساختار ذهنی(خوب/بد)در زیر نشان داده شده است.
همچنانکه در جدول 2 مشاهده میشود نتیجهآزمون t نشان میدهد که بین دو گروه در عنصر«بدن من آنگونه که توسط مردم دیده شده است» )C( تفاوت معنادار )50/0<p( وجود دارد بهطوریکه کودکان کمتوان در این عنصر بدن خود راکمتر مثبت میبینند.
kroYweN notroN,2 & 1,loV,stcurtsnoC lanosreP fo ygolohcysP ehT.
pp,)01(3,lanruoJ tsigolohcysP lanoitacudE fo noitaicossA,dirG yrotrepeR & 8 eht fo ydutS ytilibaileR.
472-462,9,ygolohcysP lacinilC dna laicoS fo lanruoJ hsitirB.
472-462,9,ygolohcysP lacinilC dna laicoS fo lanruoJ hsitirB.
egami ydob fo tnempoleved eht ot noitaler ni stnecseloda dna nerdlihc delbasid yllacisyhp gnoma stnemtsujda laicosohcysp fo ydutS."