چکیده:
هدف عمده این پژوهش، بررسی تأثیر درمانی آموزش توانش اجتماعی بر اختلال رفتار هنجاری در نوجوانان بوده است. بدین منظور ابتدا با واسطه بکارگیری پرسشنامه نشانه شناسی اختلال رفتار هنجاری حدود جامعه آماری مشخص گردید. سپس بر حسب تصادف یک گروه 75 نفری از این جامعه آماری انتخاب و در گروه های آزمایشی آموزش حل مساله اجتماعی؛ آموزش ظرفیت ابراز وجود و گروه گواه هر گروه 25 نفر جایگزین شدند. آزمودنی ها همزمان در دو موقعیت پیش آزمون و پس آزمون به سیاهه سازش یافتگی اجتماعی پاسخ دادند و آنها در خلال 7 هفته در 7 جلسه 50 دقیقه ای در برنامه درمانی شرکت کردند. ایفای نقش، پسخوراند، و تقویت از جمله روش هایی بوده، که در برنامه آموزش توانش اجتماعی بکار گرفته شده اند. نهایتا این تحقیق به نتایج جالبی منتهی گردیده است: 1- سطوح متفاوت مداخله، سازش یافتگی اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری را در پی داشته اند. با این وجود، فقط تأثیرآموزش ظرفیت ابراز وجود در مقایسه با گروه گواه معنادار گردیده است (P<0.05). دو- پس از مداخله، سطح وخامت نشانه های اختلال رفتار هنجاری هیچ یک از گروههای آزمایشی در مقایسه با گروه گواه بطور معناداری تقلیل نیافته است.
خلاصه ماشینی:
"*با توجه به نتایج تحقیقات متعددی که نشان دادهاند که کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال رفتارهنجاری از لحاظ گونههای مختلف توانش اجتماعی دچار مشکل هستند(هادسن و وارد، 2000؛والکر و استیبر،1998؛استرای هورن و همکاران،1993؛مک ماهان و همکاران،1994 و کازدین و همکاران،1992)و با توجه به نتایج تحقیقاتی که تأثیر درمانگریهای متمرکز بر اختلال؛مانند،آموزش مهارتهای ظرفیت ابراز وجود و حل مسأله اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال رفتارهنجاری مسلم ساختهاند،میتوان گفت که درمان مبتنی بر علت که طرحهای درمانی این پژوهش بر آن مبتنی بوده است،نتایج مطلوبی از لحاظ ترمیم و بهسازی مشکلات و افزایش توانش و سازشیافتگی اجتماعی در پی داشتهاند.
*آنچه در خصوص این یافته باید مورد توجه قرار گیرد این است که فقط آموزش ظرفیت ابراز وجود در مقایسه با گروه کنترل،سازشیافتگی اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری را بطور معنادار افزایش داده است.
*پس از مداخله،سطح وخامت نشانههای اختلال رفتارهنجاری هیچیک از گروههای آزمایشی(حل مسألۀ اجتماعی و ظرفیت ابراز وجود)در مقایسه با گروه کنترل بطور معناداری تقلیل پیدا نکرده است.
D,dniklE-1 msinredomtsoP -4 sredrosid laroivaheB -3 laicositnA -6 sroivaheb tneuqnileD -5 ecnetepmoc laicoS -8 redrosid tcudnoC -7 evitpursiD -01 snoitautis citamelborP 9 gninosaer laicoS 21 gnissecorp noitamrofni laicoS -11 evitanretlA -41gnivlos-melborp laicoS-31 gniledoM -61 ssenevitressA -51 kcabdeeF -81 gniyalp eloR-71 ytireveS-12 laicosorP-02 tnemtsujda laicoS-91 )VI-MSD(sredrosiD latneM fo launaM lacitsitatS dna citsongaiD-22 ytilibaileR-42 ytilanosreP fo tseT ainrofilaC-32 ahpla tneiciffeoc s'hcabnorC-62 nworB-namraepS -52 )ISC(yrotnevnI motpmyS dlihC-82 ytidilaV-72 منابع {E .
nerdlihc ni roivaheb laicositna fo tnemtaert eht ni gniniart tnemeganam tnerap dna gniniart slliks gnivlos-melborp evitingoC)2991(.
nerdlihc edarg-driht ytic-renni dna nabrubus rof margorp gniniart gnivlos-melborp laicos a fo noitaulavE)1891(."