چکیده:
امروزه اطلاع رسانی در بستر فناوری ار تباطات و اینترنت سشرعتی وصف ناپذیر یافته و زمان و مکان را درنوریده است و هیچ مانعی را بر سر راه خود برنمی تابد و جوانان که بازیگران اصلی و سواران پیشتاز این
موج هستند. بیش از هر زمان نیاز به شناختن و شناخته شدن دارند و شناخت واقعی و عملی نیازهای این
نسل, مستلزم بررسی ابعاد مختلف عوامل اثرگذاز و اثرپذیز" از آین فناوری نوین ارتباطی است. در این راستا
میتوان به ظهور جوامع شبکهای و رشد فناوریهای اطلاعاتی- ارتباطی اشاره کرد که از نظر کمی و کیفشی
گستره ارتباطات انسانی را گسترش داده و ارکان مختلف حیات اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داده است.
در این میان میتوان به کاربرد روزافزون اینترنت و جذابیتهای آن که در سالهای اخیر منجر به پدیدهای با
عنوان "اعتیاد به اینترنت" در بین اقشار مختلف و دانشجویان شده است. اشاره کرد. که با افزایش دسترسی
روزانه جوانان به اینترنت و منابع برخط (آنلاین) روزبهروز شایعتر است.
این پژوهش با هدف بررسی مطالعه اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه
بوعلی سینای همدان انجام شده است. بدین منظور ۱۰۰ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی (:۹ پسر و ۶۰
دختر) با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است.
ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد شد، اعتیاد به اینترنت بانگ (۱۹۹۸) است و دادهها با استفاده از
نرمافزار آماری اس پیاساس (8۳88) پردازش شدهاند. نتایج دادها حاکی از آن است که میزان اعتیاد به
اینترنت در میان پسرها (4۰/۸۸) و دخترها (۶۰/۳۵) تقریبا به یک میزان است و تفاوت چشمگیری مشاهده
نشده است. همچنین یافتههای به دست آمده حاکی از آن است که بین سن و اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت و
معناداری وجود دارد؛ یعنی با بالا رفتن سن اعتیاد به اینترنت هم افزایش مییابد. اما بین اعتیاد به اینترت و
رشته تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد.