چکیده:
از زمان نزول قرآن در موضوع وحی شبهههایی مطرح و براساس معیارهای دروندینی و برون دینی پاسخهایی نیز ارائه شده است.ارتباط میان انسان به عنوان ماده سفلی با عالم علیا، نوع این ارتباط به لحاظ قالب الفاظ و قالب معنا، سنخ القای آن بر پیامبران الهی و به صورت خاصی بر پیامبر خاتم 9، تجربی بودن پدیده وحی و قابلیت بسط و گسترش آن، معانی متعدد وحی و یا کاربردهای متعدد از یکمعنی واحد برای وحی از جمله شبهاتی است که به صورت پرسشی مطرح، و تنی چند از اساتید دانشگاه پاسخ دادهاند.در خصوص پیامبر خاتم 9 الفاظ و معانی قرآن، هر دو از جانب خداوند بر قلب رسول اکرم 9 نازل شده و پیامبر 9 برای بازگو کردن عین الفاظ نازل شده شتاب میکردهاند. در قرآن تصریحاتی به نزول لفظی و معنایی وجود دارد.قول ثقیل، تحدی قرآن نیز از مباحث مطرح شده میباشد.
خلاصه ماشینی:
"شاید این حکمتها در شرایطی خاص، در اختیار افرادی غیر از پیامبران هم قرار بگیرد؛ چنانکه قرآن کریم میفرماید: (یؤتی الحکمة من یشاء) (بقره (2) / 269) با توجه به مطالب ذکر شده، میتوان بدین نتیجه دست یافت که کسانی که امروزه این مطلب را ادعا میکنند که قرآن کریم چیزی جز یک سری معانی نیست که بر قلب پیامبر 9 نازل شده و آن معانی بر زبان پیامبر جاری شده و قالب عبارات بشری را گرفته، چطور میتوانند بین کتاب و حکمت تمایز قائل شوند؟ بنابه تصریح آیات قرآن کریم، پیامبر از نزد خودش هیچ چیز نداشته است و همه را از خداوند آموخته است: (و علمک ما لم تکن تعلم) (نساء (4) / 113).
سؤال: با وجود همه مباحث مطرحشده، حال این سؤال پیش میآید که نقش رسول اکرم 9در خصوص وحی چه بوده است؟ آقای دکتر معارف : با توجه به اینکه رابط میان ذهن افراد صرفآ الفاظ است نه چیز دیگری، میتوان گفت که در مورد قرآن نیز وضع چنین است؛ یعنی قرآنی که در عالم بالاست، دلیلی وجود ندارد که از سنخ الفاظ باشد.
آقای دکتر پهلوان : گاهی در برخی از مباحث، برای اثبات مطلبی صرفآ به یک آیه از قرآن کریم بسنده میشود، اما در خصوص وحی باید گفت که دهها آیه بر این مسئله دلالت دارد که قرآن کریم لفظآ و معنی از جانب پروردگار نازل شده است و پیامبر 9 در فرآیند وحی تا حدی امین بودهاند که حتی واژگانی مثل «قل» یا عبارتهایی مثل «یا أیها النبی» در جای خود محفوظ است."