چکیده:
این پژوهش براساس مشخصه های سرمایه انسانی، عوامل اجتماعی و عوامل روانشناختی، الگویی را برای تقاضای بیمه عمر ارائه کرده است. به منظور انجام این پژوهش، اطلاعات مورد نیاز با نمونه گیری تصادفی در شهر تهران، در قالب پرسش نامه و در سال 1389، جمع آوری گردید. یافته های پژوهش براساس الگوی دو مرحله ای هکمن نشان می دهد، احتمال خرید بیمه عمر در میان زنان بیشتر از مردان است. همچنین، وضعیت سلامتی افراد با تمایل به خرید بیمه عمر ارتباط منفی و معناداری دارد. اما متغیرهای سرپرستی و شناخت بیمه عمر در تمایل به خرید بیمه عمر افراد تاثیر مثبتی داشته است. افزایش سن و وجود فرزند کمتر از 18 سال موجب خرید بیمه عمر کمتری توسط افراد شده است. متغیرهای درآمد، امید به زنده ماندن و انگیزه ترک ارث با سطح بیمه عمر خریداری شده رابطه مثبتی داشته است.
خلاصه ماشینی:
"اما معادله آستانهای برای مقدار خرید بیمه عمر،در الگوی دو مانعی به صورت زیر قابل بیان است: (8-4)(به تصویر صفحه مراجعه شود) در الگوی اولیه روش دو مانعی که توسط کرگ ارائه شد،فرض بر استقلال جملات خطای معادلات مرحله اول و دوم بود.
با فرض استقلال بین جملات خطا،ماتریس کوواریانس جملات خطای دو مرحله به صورت زیر است: (9-4)(به تصویر صفحه مراجعه شود) تابع درستنمایی برای این الگو عبارت است از )7002,gninniS&amenneF( : (10-4)(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به موضوع مطالعه حاضر،افرادی که بیمه عمر ندارند و در مرحله اول مقدار صفر را گزارش کردهاند،قطعا نمیتوانند در مرحله دوم حضور یابند و صفرهایی که در مرحله دوم گزارش میشود،به خاطر عدم عبور از مانع اول این الگو هستند.
بنابراین متغیرهایی که در مرحله اول این روش معنادار بودند و به عبارتی بر روی تصمیم به خرید بیمه عمر اثر داشتند به ترتیب بیشترین تا کمترین تأثیر عبارتاند از:وضعیت سلامتی(0/906-){o1o}،اشتغال همسر(0/343)،آشنایی با بیمه عمر(0/241)و تحصیلات(0/089-).
اما برای روش دو مرحلهای هکمن از بین متغیرهای مرحله اول،5 متغیر معنادار بودند که به ترتیب بیشترین تا کمترین تأثیر عبارتاند از:وضعیت سلامتی(1/086-)،جنسیت(0/636-)، سرپرستی(0/635)،اشتغال همسر(0/352)و آشنایی با بیمه عمر(0/231).
اما براساس الگوی دو مرحلهای هکمن،ضرایب 5 متغیر بر میزان بیمه عمر خریداری شده مؤثر است که به ترتیب بیشترین تا کمترین تأثیر عبارتاند از:داشتن فرزند کمتر از 18 سال (0/418-)،درآمد(0/184)،انگیزه ترک ارث(0/131)،سن(0/034-)و امید به زنده ماندن(0/018).
اما براساس نتایج حاصل از دو الگو،وضعیت اشتغال،نه تنها بر روی تصمیم به خرید بیمه عمر تأثیری نداشت بلکه در مرحله دوم هم ضریب آن از نظر آماری معنادار نبود و وجود رابطه بین میزان خرید بیمه عمر و وضعیت اشتغال به اثبات نرسید."