خلاصه ماشینی:
"به نظر میرسد هیأتهای امنا اگر بخواهند نقش خود را در این خصوص به درستی ایفا کنند،لازم است قبل از هرچیز،دارای چهار نوع آمادگی باشند: اول)به طرح مقدس اسلامی کردن دانشگاه از صمیم قلب،معتقد باشند و آن را باور کرده با تمام وجود ضرورت آن را در حد یک طرح سرنوشتساز و یک وظیفۀ ملی و مذهبی و دانشگاهی،لمس کرده باشند،و صرفا به عنوان اسقاط تکلیف و انجام مسئولیت اداری به آن نگاه نکنند.
دوم)مفهوم اسلامی کردن دانشگاه و حد و حدود آن را اگر نه در تمام ابعاد لااقل در بخش مهمی از آن بدانند،از این بابت ضرورت دارد هیأتهای امنای دانشگاهها در این سمینار یا در همایش دیگری طی چند جلسه به تبیین معنی اسلامی کردن دانشگاهها و بررسی آراء و نظرات گوناگون در اینباره،به بحث بنشینند تا در نقش خود با بصیرت گام بردارند.
اما دیگر علوم،اعم از علوم ریاضی و تجربی و طبیعی به نظر میرسد چنین نباشند، بنابراین،اسلامی کردن آنها چه مفهوم صحیحی میتواند داشته باشد؟هماکنون جمعیتهای علمی در برخی از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی،از جمله در بین مسلمانهای آمریکا، وجود دارند که اصطلاح«اسلمة المعرفة»یعنی اسلامی کردن شناخت را هدف پژوهشهای خود قرار دادهاند.
این ده راه جهت اسلامی کردن دانشگاه ارائه شد: «تلک عشرة کاملة» (بقره196/)که شایسته است مورد عنایت خاص هیأتهای محترم امنای دانشگاهها قرار گیرند و بدینوسیله نقش خود را در اسلامی کردن دانشگاه ایفا نمایند و لااقل آنها را تجربه کنند."