چکیده:
نگاهی به نظام اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه جهان نشان می دهد که ایجاد و حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط یکی از اولویت های اساسی در برنامه های توسعه اقتصادی این کشورها است. موضوع تحقیق در این پژوهش بررسی و اولویت بندی انواع حمایت های دولتی از بنگاه های کوچک و متوسط می باشد. روش انجام این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است که هدف، اولویت بندی حمایت های دولت از بنگاه های کوچک و متوسط از نظر مدیران دفاتر خدمات گردشگری شهر تهران می باشد. که برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه طیف پنج تایی لیکرت در جهت تشخیص میزان حمایت های فعلی و نیز اهمیت هر یک از انواع حمایت ها از نظر 158 نفر از مدیران عامل دفاتر خدمات گردشگری موجود و فعال گردشگری شهر تهران (بند ب) که به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شده اند، استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از شیوه های آمار توصیفی و نیز استنباطی (روش دوجمله ای و کای اسکور) استفاده گردید. همچنین بعد از بررسی فرضیات تحقیق، به اولویت بندی انواع حمایت های دولت از دیدگاه افراد نمونه - از طریق آزمون فریدمن - پرداخته شد که نتایج آن به قرار می باشد: از نظر افراد پاسخ دهنده تحقیق حمایت های مالی و اعتباری با میانگین رتبه 3.84 در اولویت اول می باشد، حمایت های زیرساختی با میانگین 3.48 در اولویت دوم، حمایت های بازاریابی و تحقیقات بازار با میانگین رتبه با میانگین رتبه 3.1 در اولویت سوم، حمایت های آموزشی و فنی با میانگین رتبه 2.76 در اولویت چهارم، حمایت های مشاوره ای و ترویجی با میانگین 1.83 در آخرین اولویت (پنجم) قرار دارد.