چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی رابطه فراشناخت و ادراک یادگیری با عملکرد یادگیری زبان انگلیسی دانش آموزان مراکز پیش دانشگاهی انجام شد. بدین منظور نمونه ای تصادفی مرکب از 370 نفر از دانش آموزان مراکز پیش دانشگاهی شهرستان یزد در سال تحصیلی 79-78 انتخاب شده اطلاعات لازم از طریق اجرای پرسشنامه فراشناخت حالتی، آزمون عملکرد زبان انگلیسی و مصاحبه ادراک یادگیری جمع آوری گردید. نتایج حاکی از این است که فراشناخت و ادراک یادگیری، با عملکرد یادگیری در زبان انگلیسی رابطه معنی دار دارند. همچنین مشخص شد که بین دانش آموزان قوی و ضعیف در درس زبان انگلیسی از جهت فراشناخت و ادراک یادگیری تفاوت معنی داری وجود دارد. به علاوه، از لحاظ جنس در هیچ یک از متغیرها تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"بهعبارت دیگر،در این مطالعه،تلاش بر این است که به این پرسشها پرداخته شود که:چه رابطهای بین فراشناخت و عملکرد یادگیری در درس زبان انگلیسی دورۀ پیشدانشگاهیوجود دارد؟آیا ادراک یادگیری دانشآموزان با یادگیری آنها در این درس رابطه دارد؟بهعبارت دیگر آیا تعریفی که دانشآموزان از یادگیری در ذهن خود دارند با یادگیری آنهاارتباطی دارد؟ روش پژوهش آزمودنیها جامعۀ آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان مراکز آموزشیپیشدانشگاهی روزانۀ شهرستان یزد در سال تحصیلی 79-78 تشکیل میدهند که تعدادآنها بر اساس آمار دریافت شده از آموزش و پرورش استان،3327 نفر شامل 1342 پسر و1985 دختر بوده است.
جدول 2-تحلیل واریانس عملکرد یادگیری زبان انگلیسی روی متغیر نمره کل آزمون فراشناخت (به تصویر صفحه مراجعه شود)همچنانکه جدول 2 نشان میدهد نسبت F مشاهده شده برای تحلیل رگرسیون چندمتغیری در گام اول معنادار است.
با توجه به اینکه علاوه بربررسی رابطه بین متغیرهای فرضیه فوق،مقایسه دو گروه ضعیف و قوی در متغیرهایفراشناخت و ادراک یادگیری به عنوان یافتههای جنبی نیز مورد نظر بوده است،لذا همچنانکهپیشتر آمد،80 نفر از آزمودنیها بر اساس نمرۀ عملکرد زبان انگلیسی به دو گروه 40 نفری ضعیف و قوی تقسیم شدند و مصاحبۀ ادراک یادگیری فقط در مورد این دو گروه صورتگرفت.
جدول 6-نتایج آزمون اتا جهت متغیرهای ادراک یادیگری و عملکرد زبان (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری انجام آزمون همبستگی گشتاوری پیرسن بین خرده مقیاسهای آزمون فراشناخت و نمرۀکل این آزمون با عملکرد یادگیری زبان انگلیسی نشان داد که بین فراشناخت و عملکردیادگیری زبان انگلیسی،همبستگی مثبت وجود دارد.
325-289,2,47,gninraeL egaugnaL ytisrevinu neewteb pihsnoitaler ehT:seigetarts evitingoc fo ssenwrawA."