چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر شیوه آموزش به خود دستور دادن (خود آموزی) بر عملکرد حل مساله ریاضی و میزان توجه، عملکرد در آزمون های رمز گردانی و کسلر و همتایابی اشکال آشنا (MFFT) دانش آموزان تکانشی شهر جیرفت، بود. آزمودنی ها، شامل 24 دانش آموز دختر پایه اول راهنمایی با سبک شناختی تکانشی بودند که از طریق اجرای آزمون همتا یابی اشکال آشنا و به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی به 3 گروه 8 نفری )آزمایش، گواه 1 و گواه 2) منصوب شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات عبارت بودند از: آزمون های همتایابی اشکال آشنا، خرده آزمون رمزگردانی، آزمون معلم ساخته حل مساله ریاضی، آزمون هوشی کتل و پرسشنامه محقق ساخته ویژگی های جمعیت شناختی. گروه آزمایشی طی 6 جلسه 2 ساعتی، گام های حل مساله ریاضی را از طریق شیوه به خود دستور دادن دریافت نمود. گروه گواه 1 تحت آموزش سنتی قرار گرفت. در گروه گواه 2 مداخله ای اعمال نشد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشانگر تاثیر شیوه آموزشی بر عملکرد حل مساله ریاضی گروه آزمایشی بود (p=0.001).
خلاصه ماشینی:
"3. شیوۀ آموزش به خود دستور دادن موجب کاهش تعداد خطاها در آزمون همتایابی اشکال آشنا دردانشآموزان تکانشی میشود.
4. شیوۀ آموزش به خود دستور دادن موجب افزایش زمان واکنش در آزمون همتایابی اشکال آشنا دردانشآموزان تکانشی میشود.
*شیوۀ اجرا پس از اجرای«آزمون هوشی کتل»به منظور تعیین ضریب هوشی آزمودنیها و همچنیناجرای پیشآزمونها(خرده آزمون رمزگردانی و کسلر،آزمون حل مسئله ریاضی و آزمونهمتایابی اشکال آشنا)در سه گروه مورد مطالعه،به گروه آزمایشی طی 6 جلسه 2 ساعتیراهبردهای حل مسئله ریاضی از طریق شیوۀ به خود دستور دادن آموزش داده شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطور که در جدول 1 مللاحظه میشود شیوۀ آموزش به خود دستور دادن در گروهآزمایشی،منجر به افزایش قابلملاحظه نمرات پس آزمون حل مسئله ریاضی در این گروه،نسبت به گروه گواه 1 و گروه گواه 2 شده است.
همانطورکه در جدول 1 ملاحظه میشود،آموزش راهبردهای حل مسئله ریاضی از طریق شیوۀبه خود دستور دادن به گروه آزمایشی منجر به بهبود عملکرد در پس آزمون رمزگردانی و سکلر ودر نتیجه افزایش میزان توجه و دقت نشده است.
همچنین فرضیۀ اصلی 3،مبنی بر اثر بخشی شیوه آموزش به خود دستور دادن بر تعداد خطاهادر آزمون همتاسابی اشکال آشنا تأیید شده است.
به عبارت دیگر،میتوان گفت آموزشراهبردهای حل مسئله ریاضی از طریق شیوۀ به خود دستور دادن به عملکرد در نمرات خطایپس آزمون همایابی اشکال آشنا،«انتقال»23نیافته است.
*فرضیات دوم و سوم و چهارم که تأیید نگردیدند در واقع مربوط به انتقال تأثیر آموزشراهبردهای حل مسئله ریاضی از طریق شیوه به خود دستور دادن به عملکرد در خرده آزمون«رمزگردانی»،و کسلر و«آزمون همتایابی اشکال آشنا»بودند."