چکیده:
در این پژوهش فرضیه های مختلف و متضاد در زمینۀ رابطه بین کیفیت روابط دلبستگی دوران کودک و کیفیت دلبستگی به خدا،بررسی شده تا الگوی منسجمی جهت کاربرد نظریۀ دلبستگی در مذهب و ارتباط فرد با خدا مشخص شود.پرسشنامه ها شامل مقیاس سنجش سبک دلبستگی به خدا،میزان مذهبی بودن هر والد،مقیاس تغییر ناگهانی مذهبی شدن و مقیاس سنجش ادراک سبک دلبستگی نسبت به هر والد است که توسط 450 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که به صورت غیراحتمالی در دسترس،انتخاب شده بودند،تکمیل شد.نتایج پژوهش نشان داد،در شرایطی که میزان مذهبی بودن والد در سطح پایین است پاسخ دهندگان ناایمن به طور معنی داری بیشتر از گروه ایمن دارای دلبستگی ایمن به خدا می باشند و در شرایطی که میزان مذهبی بودن والد در سطح بالایی باشد پاسخ دهندگان ناایمن به طور معنی داری بیشتر از گروه ایمن دارای دلبستگی ناایمن به خدا می باشند.نتایج همچنین نشان داد در شرایطی که میزان مذهبی بودن والد در سطح بالایی است،پاسخ دهندگان ایمن به والد به طور معنی داری بیشتر از گروه ناایمن در بزرگسالی به خدا ایمن می باشند و اگر میزان مذهبی بودن والد در سطح پایینی باشد،پاسخ دهندگان ایمن به والد به طور معنی داری بیشتر از گروه ناایمن نسبت به خدا دلبستگی ناایمن دارند.یعنی دلبستگی ایمن به والد،کودک را در مسیر انطباق با ارزشهای مذهبی والد قرار می دهد.بنابراین کیفیت دلبستگی به پدر و مادر تاثیر میانجی گری بر رابطه بین میزان مذهبی بودن والد و سبک دلبستگی به خدا دارد و دلبستگی ایمن به والد باعث می شود پذیرش ارزشها و استانداردهای والدین از جمله ارزشهای مذهبی تسهیل شود.
خلاصه ماشینی:
اما مطالعه کیرک پاتریک و شیور(1990) نشان داد در شرایطی که میزان مذهبی بودن مادر در سطح بالایی است بین گروههای دلبستگی به مادر،از لحاظ متغیرهای مذهبی و ارتباط با خدا تفاوت معنیداری وجود ندارد،اگرچه گروه ایمنی که میزان مذهبی بودن مادر آنها در سطح پایینی بود،پایینترین رابطه شخصی را با خدا نشان دادند.
بر اساس مطالعات فوق و به علت اینکه فرضیه انطباق کیرک پاتریک و شیور(1990)،پیوند بین دلبستگی ایمن و انطباق معیارهای مذهبی والدین را توضیح نمیدهد و نقش متغیر میزان مذهبی بودن والدین را در پیشبینی ارتباط فرد بزرگسال با خدا نادیده میگیرد،گرنکویست و هیجکول (1999)،نسخۀ تجدیدنظر شده فرضیۀ انطباقی را تحت عنوان«فرضیه انطباقی جامعهپذیری»21 مطرح کردند.
*** یادداشتها (1)- yroeht tnemhcattA (2)- yblwoB (3)- sretaW (4)- htrowsniA (5)- noitautis egnartS (6)- eruceS (7)- tnadiovA (8)- tnelavibmA (9)- tnemhcatta tludA (10)- doG ot tnemhcattA (11)- ytefas fo nevaH (12)- elygrA (13)- esab eruces sa erugif tnemhcattA (14)- tnemhcatta dlihc-tneraP (15)- sisehtopyH ecnednopserroC (6)- doG fo egamI (17)- nostaB (18)- gninrael laicos fo yroehT (19)- arudnaB (20)- relloN (21)- sisehtopyH ecnednopserroC noitazilaicoS (22)- sisehtopyH noitasnepmoC (23)- sisehtopyH noitasnepmoC lanoitomE (24)- doG ot elytS tnemhcattA fo serusaeM (25)- elacS ssenuoigileR latneraP fo serusaeM (26)- noisrevnoC suoigileR nedduS dna egnahC suoigileR fo serusaeM (27)- tneraP hcae ot tnemhcattA doohdlihC fo serusaeM منابع .
tces suoigiler fo noitseuq eht nO:tnemhcatta doohdlihc deviecrep dna ssensuoigileR.
763-053,73,noigileR fo ydutS cifitneicS eht rof lanruoJ.
sisylanaer dna weiver A:tnemhcatta eht rof lanruoJ.
roivaheb dna feileb suoigiler ni tnemhcatta fo elor ehT.
A. L,kcirtapkriK ,92,noigileR fo ydutS cifitneicS eht rof lanruoJ.