چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اهداف پیشرفت و باورهای معرفت شناختی با اضطراب رایانه است. برای این منظور 375 دانشجوی کارشناسی دانشگاه تهران (218 دختر و 157 پسر) به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی، انتخاب و به پرسشنامه ای متشکل از مقیاس های اهداف پیشرفت، باورهای معرفت شناختی و اضطراب رایانه پاسخ دادند. نتایج پژوهش بطور کلی نشان داد که اهداف تبحری و اجتناب - عملکرد به صورت مستقیم و معنادار و باورهای معرفت شناختی به صورت غیرمستقیم و از طریق واسطه گری اهداف پیشرفت قادر به پیش بینی اضطراب رایانه می باشند. نتایج همچنین نشان داد که تفاوت معناداری بین دانشجویان پسر و دختر به لحاظ اضطراب رایانه وجود ندارد، اما یافته ها بر حسب رشته های تحصیلی متفاوت بود. به این صورت که دانشجویان رشته های فنی و مهندسی کمترین و دانشجویان رشته های علوم انسانی بیشترین میزان اضطراب رایانه را دارا بودند. در نهایت، بر اساس یافته ها یک الگوی پیش بینی اضطراب رایانه بر حسب اهداف پیشرفت و باورهای معرفت شناختی ارایه گردید.
خلاصه ماشینی:
"به این صورت کهدانشجویان رشتههای فنی و مهندسی کمترین وIB}(به تصویر صفحه مراجعه شود)(*)دریافت مقاله:86/6/11،تصویب نهایی:1386/11/21 (**)گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتیدانشگاه تهران (*) fo ytisrevinU,noitacudE&ygolohcysP fo ytlucaF moc.
برای مثال،نتایج پژوهش پالسن و فلدمن(2005)نشان میدهد دانشجویانی که دارای این باورخام و سادهانگارانه بودند که ساختار دانش ساده است،بیشتر احتمال داشت که اضطراب امتحانو جهتگیری هدفی بیرونی(عملکردی)و کمتر احتمال داشت جهتگیری هدفی درونی(به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 1-الگوی پیشبینی اضطراب رایانه برحسب جهتگیریهای هدفی و باورهای معرفتشناختی (تبحری)داشته باشند.
جدول 2-ضرایب همبستگی بین خردهآزمونها با نمره کل اضطراب رایانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) *یافتهها با توجه به این امر که ماتریس همبستگی مبنای تجزیه و تحلیل رابطه بین متغیرها و رگرسیوناست ماتریس همبستگی متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش در جدول 3 آورده شده است.
&%04818YSRG048G% جدول 4-نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نمره کل اضطراب رایانه برحسب متغیرهای پیشبین (به تصویر صفحه مراجعه شود)در جدول 5 ضرایب حاصل از تحلیل رگرسیون همزمان نمرۀ کل اضطراب رایانه برحسبمتغیرهای پیشبین جهتگیریهای هدفی و باورهای معرفتشناختی آورده شده است.
جدول 5-ضرایب حاصل از تحلیل رگرسیون همزمان نمره کل اضطراب رایانه برحسب متغیرهای پیشبین (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین به منظور بررسی این موضوع که آیا میزان اضطراب رایانه در دو گروه دختر و پسرمتفاوت است یا خیر،از آزمون t برای مقایسه میانگینهای دو گروه استفاده گردید.
869-856,(5)22,roivaheB namuH fo elor ehT:yteixna dna edutitta,tnemeveihca retupmoc tnedutS."