خلاصه ماشینی:
"رابطۀ سبکهای هویت،تعهد هویت و خودکارآمدیتحصیلی:آیا تعهد هویت نقش واسطهای دارد؟* Identify Styles,Identify Commitment and Academic Self-Efficacy:Has Identify Commitment a Mediating Role?* دکتر الهه حجازی** سمیه برجعلیلو*** زهرا نقش**** کیده {IBبا هدف بررسی رابطۀ سبکهای پردازشهویت(سبک هویت اطلاعاتی،سبک هویتهنجاری،سبک هویت مغشوش-اجتنابی)باخودکار آمدی تحصیلی به واسطۀ تعهد هویت،400 دانشآموز پایۀ سوم علوم انسانی(200دختر و 200 پسر)دبیرستانهای دولتی شهر تهرانبه طور تصادفی انتخاب شدند و به سیاهۀسبکهای پردازش هویت( ISI-3 برزونسکی،1992)و خودکارآمدی تحصیلی موری و باتینگ(2002)پاسخ دادند.
برای مثال حجازی،قاسمینژاد و عسگری(1386)در پژوهش خود نشان دادند که سبکهایهویت اطلاعاتی و هنجاری با باورهای خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و سبک هویتمغشوش-اجتنابی با آن رابطه منفی دارد.
در این پژوهش رابطۀ خود تنظیمی تحصیلی با سبکهایهویت اطلاعاتی و هنجاری(البته در سطوح مختلف)مثبت و معنا و با سبک هویت مغشوش-اجتنابی منفی است.
با توجه به مطالب اشاره شده هدف این مطالعه بررسیرابطه میان سبک پردازش هویت،تعهد هویت و خودکارآمدی تحصیلی در چارچوب یکالگوی علی است.
حجازی و همکاران(1386)در پژوهش خود نشان دادند کهسبک هویت اطلاعاتی و هنجاری رابطۀ مثبت و معنادار و سبک هوین مغشوش-اجتنابیرابطۀ منفی و معنادار با خودکارآمدی تحصیلی دارند.
در این الگو(نمودار 1)رابطۀ سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری با تعهد مثبت و رابطه سبک هویت مغشوش-اجتنابی با آن منفی است.
جدول 3-ماتریس همبستگی متغیرها (به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به جدول 3 تعهد هویت با سبک اطلاعاتی( r-0/47 )و سبک هویت هنجاری( r-0/40 )،خودکارآمدی تحصیلی( r-0/44 )رابطۀ مثبت و معنادار و با سبک مغشوش-اجتنابی( r--0/29 )رابطۀ منفی دارد.
*بررسی اثر واسطهای و غیر مستقیم تعهد هویت نشان میدهد که سبکهای پردازشهویت(اطلاعاتی هنجاری و مغشوش-اجتنابی)به واسطه تعهد هویت برخودکارآمدیتحصیلی تأثیر دارند."