چکیده:
مطالعه حاضر بر پایه تعریف «گری» از رگه شخصیتی اضطراب و با بهره گیری از نظریه کفایت پردازشی، تاثیرات این رگه را بر عملکرد موثر و کفایت پردازش حافظه کاری مورد بررسی قرار می دهد. بدین منظور، در یک مطالعه شبه تجربی، تعداد 793 دختر دانشجوی 18 تا 28 ساله، پرسشنامه شخصیتی آیزنک و مقیاس بازداری/ روی آوری کارور و وایت را تکمیل نمودند و با توجه به نمراتشان در کرانه های بالا و پایین ابعاد برون گردی و نوروزگرایی به دو گروه 15 نفره رگه اضطراب بالا (نوروز گرا/درون گرد) و رگه اضطراب پایین (پایدار هیجانی/ برون گرد) اختصاص یافتند. در مرحله بعدی این دو گروه تکالیف حافظه کاری 1-back و PASAT و فراخنای ارقام (مستقیم و معکوس) را اجرا نمودند. نمرات نهایی آن ها در این تکالیف به عنوان شاخص عملکرد حافظه کاری و میانگین زمان پاسخگویی صحیح به عنوان شاخص تلاش مغزی، محاسبه گردید. نتایج با استفاده از آزمون آماری t برای گروههای مستقل مقایسه شد. نتایج حاکی از آن است که آزمودنی های گروه رگه اضطراب بالا در تکالیف مرتبط با نظام اجرایی مرکزی حافظه کاری، با وجود به کارگیری تلاش مغزی بیشتر، عملکرد موثرضعیف تری نسبت به گروه رگه اضطراب پایین داشتند. در حالی که این تفاوت عملکرد در مولفه مدار آوایی حافظه کاری معنی دار نبود. در کل، همسو با نظریه کفایت پردازش، نتایج این تحقیق نیز نشان داد که عملکرد موثر و کفایت پردازش نظام اجرایی حافظه کاری در آزمودنی های رگه اضطراب بالا آسیب دیده است.
خلاصه ماشینی:
"رابطۀ رگۀ شخصیتی اضطراب با عملکرد مؤثر و کفایتپردازش حافظۀ کاری* dna ecnamrofreP evitceffE no stcapmI yteixnA tiarT gnissessA yromeM gnikrow fo ycneiciffE gnissecorP ندا نظربلند** دکتر پرویز آزاد فلاح** دکتر علی فتحی آشتیانی*** دکتر حسن عشایری مجتبی خدادادی چکیده {IBمطالعۀ حاضر برپایۀ تعریف«گری»از رگۀشخصیتی اضطراب و با بهرهگیری از نظریۀ کفایتپردازشی،تاثیرات این رگه را بر عملکرد مؤثر وکفایت پردازش حافظۀ کاری مورد بررسی قرارمیدهد.
جدول 2-نتایج آزمون لوین(بررسی همسانی واریانها)و آزمون t برای گروههای مستقل جهت مقایسه فعالیت نظامهایمغزی رفتاری در دو گروه اضطراب بالا و پایین (15 n) (به تصویر صفحه مراجعه شود) جهت مقایسه عملکرد آزمودنیهای دوگروه در تکالیف حافظه کاری نیز از آزمون t برای گروههای مستقل استفاده شد.
جدول 6-نتایج آزمون لوین(بررسی همسانی واریانسها)و آزمون t برای گروههای مستقل جهت مقایسه میانگین زمانپاسخگویی صحیح دوگروه در تکلیف kcab-1(15 n) (به تصویر صفحه مراجعه شود) *بحث و نتیجهگیری *یافتههای این پژوهش،نشان میدهند که عملکرد حافظه کاری در آزمودنیهایدارای رگۀ اضطرابی بالا آسیبدیده است.
*** یادداشتها (1)- noisrevortni/noisrevartxe (2)- msicitoruen (3)- tiucric cibmiloluciter (4)- lasuora lacitroc (5)- yteixna (6)- ytivislupmi (7)- smetsys laroivaheb/niarb (8)- metsys noitavitca laroivaheb (9)- metsys noitibigni laroivaheb (10)- xetroc etalugnic roiretna (11)- yromem gnikrow (12)- metsys evitucexe lartnec (13)- metsys evals (14)- pool lacigolonohp (15)- daphcteks laitaps-ousiv (16)- yroeht ycneiciffe gnissecorp (17)- troffe laruen (18)- eriannoitseuQ ytilanosreP kcnesyE (19)- elacS ecnadiovA/hcaorppA s'etihW dna revraC (20)- yromem gnikrow (21)- tseT gniddA laireS yrotiduA decaP (22)- napS tigiD منابع {E-حسنی،جعفر."