چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة بین
خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت با تنیدگی
اضطراب و افسردگی دانشجویان است. بدین منظور
306دانشجوی پسر دوره کارشناسی دانشگاه تهران
که به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتغاب
شده بودند به «پرسشنامه اهداف پیشرفت» میگلی و
همکاران (۲۰۰۰)) «مفیاس خودکارآمدی تحصیلی»
لوونئال(۱۹۹۶) و مفیاس تیدگی؛ اضطراب و
افسردگی» پاسخ دادند. تحلیل دادهها به کمک
ضریب همبستگی؛ تحلیل رگرسیون او تحلیل
واریانس انجام شاه نتایج ان میدهد که اهداف
رویگر د- عملکرد و عملکرد همیستگین
مثبت و معنیدار با تنیدگی, اضطراب و افسردگی
دارند. همچنین خودکارآمدی تحصیلی و اهداف
تبسری با یدیم ی افسرداش
منفی و معنی دار دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان
داد که خودکارامدی تحصیلی قادر به:پیش بینی
اضطراب دانشجو یا ن است
اهداف اجتناب- عملکرد قادر به پیشبینی تنیدگی و
اهداف تبحری و اهداف رویکرد-عملکرد قادر به قادربه پیش بینی دانشجویان
هستندتفاوت معناداری میان دانشجویان: بر اساسرشته
تحصیلی در تنیدگی, اضطراب و افسردگی مشاهده
نشد. بطورکلی میتوان نتیجه گرفت که تنیدگی,
اضطراب افسردگی دانشجوبان تحت تاثیر خودکار
امدی تحصیلی و اهداف پیشرفتشان قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین با توجه به اینکه مشکلات روانی و اختلالات روانپزشکی درامور آموزشی دانشجویان تأثیر جدی داشته،افت تحصیلی و گاهی ترک تحصیل را بهدنبال دارد و همچنین اهمیت متغیرهای خودکارآمدی و اهداف پیشرفت در هیجانات ودر نتیجه پیشرفت تحصیلی و محدود تحققات انجام شده در این زمینه پژوهش حاضردر پی«وارسی رابطۀ اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی با تنیدگی،اضطراب وافسردگی دانشجویان»است.
برای پیشبینی تنیدگی،اضطراب و افسردگی از روی متغیرهای اهداف پیشرفت وخودکارآمدی تحصیلی از سه رگرسیون چندگانه با روش گامبهگام استفاده شده است.
برای پیشبینی اضطراب از روی متغیرهای اهداف پیشرفت و خودکارآمدیتحصیلی،در گام اول خودکارآمدی تحصیلی،در گام دوم اهداف رویکرد-عملکرد ودر گام سوم اهداف تبحری وارد تحلیل رگرسیون شدند و معناداری خود را در طی سهگام حفظ کردند.
نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام اضطراب از روی متغیرهای خودکارآمدی و اهداف پیشرفت (به تصویر صفحه مراجعه شود)0/001< p ** براساس یافتههای جدول 3،«خودکارآمدی تحصیلی»10/2 درصد از تغییراتاضطراب را تعیین میکند.
نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام اضطراب از روی متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت (به تصویر صفحه مراجعه شود)0/001< p *** براساس یافتههای جدول 4،خودکارآمدی تحصیلی به تنهایی 10/7 درصد ازواریانس«افسردگی»را تعیین میکند.
رابطۀ منفی اهداف تبحری با اضطراب وافسردگی و رابطه مثبت اهداف رویکرد-عملکرد و اجتناب-عملکرد با اضطراب،افسردگی و تنیدگی نشان میدهد که اساتید ساختار کلاس را به گونهای طراحی کنندکه به جای رقابت دانش آموزان و یا ترس از عدم احساس شایستگی،رشد،بهبود وتسلط بر تکالیف درسی را مورد تأکید قرار دهد.
A:sserts dna,yteixna,noisserped dna slaog tnemeveihca,ycaciffe-fleS.
A. M,nukO fles fo elor egelloc gnoma ecnamrofrep maxe dna,noitingoc ssecorp laog,slaog tneduts egelloc onital ni troppus ylimaf dna,noitargetni laicos,sserts,ycaciffe .
stneduts ylimaf dna,noitargetni laicos,sserts,ycaciffe-fles fo eloR."