چکیده:
هدف این پژوهش ساخت، اعتباریابی و رواسازی مقدماتی یک مقیاس خودگزارش دهی برای سنجش کیفیت مراقبت مادران کودکان پیش دبستانی بود. با توجه به پیشینه پژوهشی مربوط به روابط مادر کودک و نظریه دلبستگی 34 ماده انتخاب و توسط 382 نفر از مادران کودکان 2 تا 6 سال تکمیل شدند. تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس نشان دهنده سه عامل مهم در این مقیاس بود: عامل اول با 12 ماده دربرگیرنده ابهام و سردرگمی، عامل دوم با 10 ماده دربرگیرنده حساس بودن و پاسخ دهی و عامل سوم، دربرگیرنده دسترس پذیری با 10 ماده بود. از بین 34 ماده 2 ماده در هیچ کدام از عامل ها بار کافی را نداشتند و از مقیاس حذف شدند. تمام عامل های مقیاس همسانی درونی بالایی را داشتند (آلفای کرنباخ عامل ها بین 82/0 تا 84/0 بود). روایی آزمون – بازآزمون مقیاس نشان دهنده ثبات نمرات در یک بازه زمانی 20 روز بود. همبستگی مثبت و معنادار عامل ابهام و سردرگمی با نشانه های اضطرابی و همبستگی منفی و معنادار دو عامل حساس بودن و پاسخدهی و دسترس پذیری با نشانه های اضطرابی نشان دهنده روایی پیش بین مقیاس کیفیت مراقبت مادرانه بود. با توجه به این نتایج می توان از این مقیاس در ارزیابی کیفیت مراقبت مادران در موقعیتهای بالینی و پژوهشهای قلمرو بالینی کودک استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"گرچه این پرسشنامه بخشی از زوایای کیفیت مراقبت مادرانه را روشنمیسازد،اما شیوۀ پرداختن به این موضوع به هیچ وجه دربرگیرنده تعامل بین والد-کودک نیست و در بسیاری از مادههای پرسشنامه نقش کودک به عنوان عاملی پویا وفعال نادیده گرفته شده است،مواد این پرسشنامه بیشتر به شیوههای رفتاری والدین درمقابل کودکان اشاره داشته است و کمتر به احساساهای والدینی توجه نشان داده است.
جدول 4-ماتریس همبستگی مقیاس کیفیت مراقبت مادرانه و مقیاس اضطراب کودکان پیشدبستانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) *بحث و نتیجهگیری *هدف این پژوهش فراهم کردن ابزاری برای بررسی«مقیاس کیفیت مراقبتمادرانه»با استفاده از خودگزارشدهی خود مادران بود.
همبستگیهای مثبت و معناداری که عامل اولبا زیرمقیاسهای اضطراب کودکان پیشدبستانی دارد،نشاندهنده این موضوع استکه تعارض و سردرگمی مادر در مقابل کودک میتواند با افزایش مشکلات اضطرابی درکودکان همراه باشد،این در حالی است که عامل حساس بودن و پاسخگو بودن و عاملدر دسترس بودن با زیرمقیاسهای اضطرابی رابطه منفی معنادار داشتند و به عبارتدیگر افزایش حساس بودن،پاسخگو بودن و در دسترس بودن با کاهش مشکلاتاضطرابی در کودکان همراه است،این نتایج برآوردهکننده روایی پیشبین ابزار هستند.
ازاین مقیاس میتوان برای برررسی روابط والدین و کودکان و کیفیت مراقبت مادرانه درکودکان پیشدبستانی استفاده کرد،مادههایی که در آن به کار رفته است پویایی روابط،احساسات مادرانه و رفتارهای پاسخدهی مادر را مورد بررسی قرار میدهد،در حالیکه پرسشنامه سبکهای فرزندپروری پویایی روابط مادر و کودک را در نظر نمیگیردو برای کودکان سن پیشدبستانی چندان مناسب نیست.
دوم آنکه این نتایجمحدود به مادران کودکانی است که در مهدکودکهای شهر تهران به سر میبرند،وکودکان دیگر را دربر نمیگیرد،سوم آنکه به دلیل عدم وجود هیچ ابزار دیگری دراین قلمرو روایی ملاک مقیاس کیفیت مراقبت مادرانه مورد ارزیابی قرار نگرفت."