چکیده:
ابن سینا فیلسوف بزرگ عقل گرای مسلمان سعادت انسان را رسیدن وی به کمال قوه عاقله و اتحاد با عالم عقول مجرده میداند. از نظر او سعادت امری ذو مراتب است وکامل ترین و عالی ترین مرتبه آن سعادت عقلی است. همچنین وی بیان می دارد سعادت و شقاوت مطلق تنها در آخرت قابل تحصیل است. در مقابل این دیدگاه ابن سینا که در بستر عقلانیت مبتنی بر وحی شکل گرفته است، آگوستین فیلسوف ایمان گرای مسیحی نیز سعادت را شناخت خدا و تقرب به او می داند. او نیز این نوع سعادت را در این جهان خاکی قابل حصول ندانسته و ثبات و آسایش حقیقی را به جهان دیگر موکول می کند. از نظر آگوستین گرچه همه انسان ها به دنبال سعادت اند، اما سعادت حقیقی تنها از طریق مسیحیت امکان پذیر است. بررسی مواضع خلاف و وفاق ایندو دیدگاه نشان می دهد که هر یک از این دو فیلسوف با مبانی فکری خاص خود که عمدتا در بستر دینی ایشان شکل گرفته است بر معرفت و شناخت به عنوان سعادت حقیقی تاکیدکرده اند.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که نظرات قدیس آگوستین در جهان مسیحی و نظریات ابن سینا در جهان اسلام بسیار مطرح و تأثیرگذار است و همچنین به دلیل آشنایی و تأثیراتی که هریک از ایندو متفکر از حکمای یونان باستان مانند افلاطون و ارسطو داشتهاند و همچنین به دلیل دغدغه و دلمشغولی ایشان در کسب سعادت و ارتباط آن با شناخت و معرفت خداوند آموزه سعادت از منظر ایندو فیلسوف مورد بحث قرار گرفت.
ممکن است سؤال شود آیا اساسا باتوجه به مبانی فکری متفاوت ابن سینا و آگوستین و همچنین باتوجه به اینکه نظرات ایندو فیلسوف در دو بستر دینی متفاوت شکل گرفته است،این مقایسه امکان دارد یا خیر؟به نظر ترسد که با در نظر داشتن خاستگاه نظریات ایشان در مورد آموزه سعادت و توجه به نظام فکری و آموزههای دینی ایندو فیلسوف فرآیند مقایسه را میتوان انجام داد.
این در حالی است که نزد ابن سینا نهتنها آموزه گناه نخستین جایی ندارد،بلکه در نگاه انسانشناسانه وی که مبتنی بر آموزههای وحیانی است انسان جایگاه کریمانه دارد و با انجام ارادی اعمال خیر که مورد تأیید شرع است مشمول رحمت و فیض الهی قرار میگیرد.
3-با اینکه دیدگاههای هریک از ایندو اندیشمند در موضوع سعادت در بستر دینی ایشان یعنی اسلام و مسیحیت شکل گرفته است و با اینکه ابن سینا فیلسوفی عقلگرا و آگوستین متفکری ایمانگرا است اما هردو بر ارتباط سعادت با معرفت و شناخت تأکید میکنند و بیان میدارند که سعادت هنگامی اتفاق میافتد که معرفت خداوند حاصل شده باشد."