چکیده:
هدف پژوهش حاضر کسب اطلاعات در زمینه پیش بینی خلاقیت دانش آموزان تیزهوش بر مبنای سن، هوش و رضامندی زناشویی والدین آنان، بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش همبستگی است. به منظور اجرای این پژوهش سیصد و سی دانش آموز (164 پسر و 166 دختر) از مدارس شهر تهران با روش نمونه گیری خوشه ای از میان دانش آموزان با بهره هوشی بالاتر از 120 انتخاب شدند. آزمون ماتریس های پیشرونده ریون (هوش ریون، 1941)، آزمون تفکر خلاق تورنس (فرم ب تصویری) (تورنس، 2002) در میان دانش آموزان به اجرا در آمد و مقیاس رضامندی زناشویی افروز (افروز، 1390) در میان والدین دانش آموزان فوق اجرا شد. با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون چندمتغیری و آزمون تحلیل واریانس داده های پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رضامندی زناشویی والدین مهمترین پیش بین خلاقیت کودکان بوده است. همچنین هوش و سن به ترتیب دومین و سومین متغیرهای پیش بینی کننده خلاقیت بودند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که روابط زناشویی رضایت بخش و مطلوب والدین در کنار هوشمندی می تواند تبیین کننده بهتری برای خلاقیت دانش آموزان باشد.
خلاصه ماشینی:
"گاهی اوقات این محصولات جدید توسط جامعه Creativity Lubart Think outside the box Vincent, Decker & Mumford Oldham & Cumming Csikszentmihalyi Weisberg ارزشمند شمرده میشود و گاهی اوقات نیز این گونه نیست، اما همۀ این موارد را میتوان تولید خلاق نام نهاد» (ص، 70).
پژوهش به بررسی رضامندی زناشویی والدین به عنوان Bredekamp& Copple Parental martial satisfaction Fletcher Sokolski & Hendrick یک عامل خانوادگی و محیطی مؤثر بر خلاقیت میپردازد که در پژوهشهای قبلی به آن توجه نگردیده است.
ضرایب اعتبار برای آزمون تصویری خلاقیت تورنس در پنج مطالعۀ Standard Progressive Matrices Torrance Test of Creativity Thinking (Figural Form B) Picture Construction Picture Completion Circles انجام شده در دامنۀ بین 78/0 تا 1 بوده است (تورنس و بال 1 ، 1984).
تحلیل واریانس خلاقیت و خرده مقیاس آن در دانش آموزان تیزهوش با توجه به سطح هوش و رضامندی زناشویی والدینشان خلاقیت (324،1)F سیالی (324،1)F انعطاف پذیری (324،1)F اصالت (324،1)F بسط (324،1)F عوامل 413/3 000/0 002/0 716/3 (668/4 هوش (484/39 (551/29 (464/25 (144/39 (230/27 رضامندی والدین (705/6 (505/4 (045/3 297/1 (571/6 هوش× رضامندی نکته: ( 05/0>P با توجه به نتایج تحلیل واریانس در جدول 3 برای بررسی تفاوت بین گروهها آزمون تعقیبی توکی استفاده شد که نتایج به اختصار ارائه میشود.
همچنین پژوهشهایی وجود دارد که نشان میدهد سبکهای فرزندپروری نقش مهمی در خلاقیت کودکان دارد (سکزنتمیهالی، 1996؛ کر و Forehand, Brody & Smith Poag, Cohen, Henggeler, Summerville & Ray Medora, Wilson & Larson Lucas- Thompson & Clarke- Stewart چاپ، 1999؛ لیم و اسمیت، 2008)."