چکیده:
خلاقیت برای سلامت فکر و روح انسان حیاتی است و پایه و اساس جوامع توسعه یافته به شمار می رود. مدیران در حکم مهم ترین عامل بهبود عملکرد سازمان ها و موسسات آموزشی می توانند با شیوه رفتار خود عاملی برانگیزاننده در بروز خلاقیت معلمان خود باشند. هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط میان رهبری تحول آفرین و خلاقیت دبیران است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری آن شامل کلیه دبیران زن مدارس پیش دانشگاهی شهر تهران در سال 88 - 1387 است. نمونه پژوهش حاضر با نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و استفاده از جدول نمونه گیری مورگان انتخاب شده است در این پژوهش از دو پرسش نامه استاندارد خلاقیت و رهبری تحول آفرین بهره گیری شده است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که میان رهبری تحول آفرین و خلاقیت دبیران به میزان 21/ 0 = r و در سطح خطای 05/ 0 ، رابهط معنادار وجود دارد. از میان هر یک از ویژگی های رهبری تحول آفرین، میان ویژگی های کاریزما، تفویض اختیار و تحریک معنوی رابطه معنادار با خلاقیت دبیران، درسطح خطای 05 / 0 به دست آمد. همچینن آزمون تحلیل واریانس یک راهه نشان داد، میان خلاقیت دبیران با توجه به تحصیلات آنها تفاوت معنادار وجود دارد و آزمون تعقیبی شفه نشان داد دبیران دارای مدرک فوق لیسانس به میزان معناداری از خلاقیت بیشتر نسبت به دبیران دیپلمه برخوردارند.