چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خردمندی با بهزیستی روان شناختی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان است. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان خوسف است و تعداد 317 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خردمندی آردلت، پرسش نامه بهزیستی روان شناختی ریف و پرسش نامه سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج نشان داد بین خردمندی با سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روان شناختی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد، مولفه های انعکاسی و عاطفی خردمندی پیش بینی کننده بهزیستی روان شناختی بودند و مولفه های شناختی و انعکاسی پیش بینی کننده سرزندگی تحصیلی بودند. بنابراین می توان این گونه نتیجه گرفت که خردمندی به عنوان پیش بینی کننده ای قابل اعتماد برای بهزیستی روان شناختی و سرزندگی تحصیلی در بین دانش آموزان است و دانش آموزان خردمند از بهزیستی روان شناختی و سرزندگی تحصیلی بالاتری برخوردارند
This study aims to investigate the relationship between wisdom and psychological well-being and academic buoyancy of students. This is a correlation study. The statistical population of this research includes all high school Secondary students of Khusf town، and 317 students were selected through cluster random sampling method. Research tools employed include Wisdom Scale of Ardelt، psychological well-being scale of Ryff and academic buoyancy of Dehqanizadeh and Hussein Chari. For analysis، Pearson correlation coefficient and regression analysis were adopted. Results showed that significant and positive relationship between wisdom and academic buoyancy and psychological well-being exist. The reflective and emotional components of wisdom predicted the level of psychological well-being، and cognitive and reflective components predicted the level of academic buoyancy. Thus، it can be concluded that wisdom is a reliable anticipator for academic buoyancy and psychological well-being between students، and wiser students have higher levels of academic buoyancy and psychological well-being.
خلاصه ماشینی:
"Greene & Brown شاخص های کیفیت زندگی (برای مثال سلامت جسمانی، وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی، امکانات مالی، محیط فیزیکی و دل مشغولیهای اجتماعی) اثر نیرومندتری بر سلامت و رضایت از زندگی سالمندان دارد.
بهزیستی روان شناختی، حالت روانی است که از احساس رضایت از روابط نزدیک بین فردی در موقعیت های مهم شغلی و اجتماعی حاصل می گردد و شامل احساس عمومی و سلامت هیجانی مانند عزت نفس ، روابط مثبت با دیگران و پایین بودن اضطراب ، افسردگی و رفتارهای اجتنابی میباشد.
ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه خردمندی آردلت (٢٠٠٣)، بهزیستی روانشناختی ریف (١٩٨٩) و سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (١٣٩١) بود که در ادامه شرح داده شده است .
وی ضریب همسانی زیر مقیاس های این پرسشنامه را بدین شرح گزارش کرده است : پذیرش خود ٠/٩٣، روابط مثبت با دیگران ٠/٩١، خودمختاری ٠/٧٦، تسلط بر محیط ٠/٩٠، زندگی هدفمند ٠/٩٠ و رشد فردی ٠/٨٧.
ضریب پایایی به روش باز آزمایی مقیاس بهزیستی ریف ٠/٨٢ و خرده مقیاس های پذیرش خود ٠/٧١، روابط مثبت با دیگران ٠/٧٧، خودمختاری ٠/٧٨، تسلط بر محیط ٠/٧٧، زندگی هدفمند ٠/٧٠ و رشد فردی ٠/٧٨ به دست آمده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج نشان داد که مولفه های انعکاسی (٠/٣٨٣) و عاطفی (٠/٢٦١) پیش نی کننده بهزیستی روان شناختی است (٠٥٦=R، ٣١=R٢، ٠٠٠١>P)؛ بنابراین میتوان این گونه بیان داشت که زیرمقیاس های خردمندی ٣١ درصد از واریانس بهزیستی روان شناختی را تبیین مینمایند.
Research tools employed include Wisdom Scale of Ardelt, psychological well-being scale of Ryff and academic buoyancy of Dehqanizadeh and Hussein Chari."