چکیده:
پژوهش حاضر، از نوع پژوهشهای توسعهای و بخشی است از تولید یک برنامه درسی جدید در حوزه آموزش هنر در دوره ابتدایی که بر یادگیری هنر از راه نقش تقویتی مفاهیم علوم تجربی، تاکید میکند. از اینرو غنای بیشتر تولید هنری و امکان بهبود یافتن کیفیت خلق اثر هنری مورد انتظار است. از طریق عرضه مبانی نظری و تجربی، چارچوب راهنمای برنامه درسی هنر با رویکرد تولید هنری و سازمان دهی تلفیقی تعیین شده است. این چارچوب، طرحی عینی و مشخص را از روش یادگیری دانشآموزان در درس هنر به صورت راهنمای برنامه درسی هنر با رویکرد تولید هنری و سازمان دهی تلفیقی تعیین شده است. این چارچوب، طرحی عینی و مشخص را از روش یادگیری دانشآموزان در درس هنر به صورت راهنمای برنامه درسی و سپس در قالب راهنمای تدریس هنر ( کتاب معلم) در پایههای چهارم و پنجم ابتدایی فراهم میآورد. راهنمای تدریس در حکم کتاب آموزگار یا مربی هنر، شامل طراحیهای آموزشی و الگوی تدریسی است که انوع شکلهای هنری و مفاهیم تلفیق شده( مفاهیم درس علوم) را مورد تاکید قرار میدهد. الگوی راهنما که نقشه طراحی و تدوین برنامه درسی هنر است با توجه به نظرات صاحبنظران برنامه درسی و آموزش هنر و کارشناسان آموزشی و مربیان درباره زمینههای اصلی، به روش تحلیل دادههای متنی در رویکرد تحلیل محتوای کیفی، اعتباربخشی شده است. الگوی راهنمای اعتباربخشی شده، براین اساس تدوین و ارائه شده است. مهمترین یافته پژوهش فراهم کردن دانش لازم در زمینه رویکرد تلفیقی برای برنامه درسی و آموزش هنر است که سبب کاربرد مفاهیم آموزشی علوم در هنر و نیز کاربرد هنر در آموزش( تلفیق هنر با مواد درسی دیگر) متناسب با موقعیتهای یادگیری ایجاد شده در ساعات درس هنر و علوم میشود. همچنین امکان شرکت آموزگاران را در طرح معلم پژوهنده و جشنواره الگوهای برتر تدریس درباره آموزش هنر فراهم میکند. به این ترتیب الگوی راهنمای اعتباربخشی شده، راهنماهای تدریس و دانش رویکرد تلفیقی به برنامه درسی و آموزش هنر در پیشرفت یادگیری هنر و مفاهیم علوم تجربی میتواند به غنای این حوزههای یادگیری بیفزاید.