چکیده:
کاوش در روایات اهل سنت درباره مصحف امام علی ما را بدین نکته رهنمون می سازد که این میراث گرانبهای شیعه واقعیت خارجی داشته، و نزد امامان شیعه نگهداری می شده و از منابع علم ایشان بوده است، چنان که هم اکنون نیز نزد امام مهدی نگهداری می شود. حاشیه های این قرآن گرانقدر مشتمل بر تفسیر و احکام فراوانی است و بر خلاف تصور نادرست روایات اهل سنت محدود به چند حکم فقهی نیست. بر این اساس، امام علی ، اولین گردآورنده قرآن است. علاوه بر آنکه محتویات مصحف و نیز بررسی نپذیرفتن آن از سوی دستگاه حاکم به هنگام عرضه آن، پرده از برخی شبهات اعتقادی برمی دارد و شیعه را از تهمت تحریف قرآن می رهاند.
خلاصه ماشینی:
3- عبدخیر بن یزید همدانی (م90) از اصحاب امام علی چنین نقل میکند: «فهو أول مصحف جمع فیه القرآن، جمعه من قلبه و کان عند آلجعفر»<FootNote No="208" Text=" حسکانی، عبیدالله، شواهد التنزیل، تحقیق محمدباقر بهبودی، تهران، مؤسسة الطبع و النشر، 1410ق، ج1، ص36.
افزون بر این راویان، عدهای دیگر از اصحاب ائمه به نقل از امام باقر و امام صادق( به گردآوری قرآن بهدست امام علی( و داشتن مصحفی خاص اشاره میکنند؛ مانند آنچه سالم بن سلمه از امام صادق نقل کرده است<FootNote No="216" Text=" کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، تحقیق علیاکبر غفاری، چاپ پنجم، دارالکتب الاسلامیه، 1384ش، ج2، ص633.
2- طبقات ابنسعد «اسماعیل بن ابراهیم از ایوب و ابنعون از محمد (ابن سیرین) نقل میکند که میگفته است، مرا خبر رسیده است که چون علی در بیعت با ابوبکر تأخیر فرمود، ابوبکر گفت: آیا از امارت ما اکراه داری؟ علی فرمود: نه، ولی سوگند خوردهام که جز برای نماز ردا نپوشم، تا اینکه تمام قرآن را جمع کنم.
6- نکته بسیار مهمی که غافلانه یا بیشتر عامدانه در روایات اهل سنت به چشم میخورد، این است که این روایات به سرنوشت مصحف علی نمیپردازند و اینکه این مصحف پس از جمعآوری چه شد و چرا در دسترس همگان قرار نگرفت؟ در روایت طبقات ابنسعد آمده است: محمد بن سیرین میگوید: اگر آن قرآن در دسترس قرار گیرد علم فراوانی در آن خواهد بود<FootNote No="239" Text=" ابن سعد، پیشین، ص406.