چکیده:
هدف: جهان امروز با سرعت به سوی مجازی شدن درحال حرکت است و علوم مختلف را تحت تاثیر خود قرار داده است. علم کتابداری و اطلاع رسانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده، و خدمات مورد انتظار از کتابخانه ها و همچنین خدماتی که اغلب کتابخانه ها ارائه می دهند؛ متحول شده است و کتابخانه های دیجیتالی به سرعت درحال پیشرفت هستند. حتی در کتابخانه های سنتی نیز نیاز به خدمات مرجع مجازی و خدمات اطلاع رسانی نوین به شدت احساس می شود. این مقاله به کیفیت و نحوه آموزش کتابداری درایران باتکیه برخدمات مرجع پرداخته است روش شناسی: در دانشگاههای ایران با روش تحلیل محتوای متون آموزشی و تطبیق برنامه های آموزشی گروههای کتابداری پرداخته است، و سپس با روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه میزان مهارت های خدمات مرجع و اطلاع رسانی کتابداران کتابخانه های مختلف را مورد بررسی قرار داده است. نتیجه گیری: با توجه به تحلیل متون آموزشی و بررسی سرفصلهای درسی گروههای کتابداری و مقایسه نتایج آن با نتایج حاصل از پیمایش مهارت های مرجع کتابداران‘ این نتیجه حاصل شد که: متون آموزشی که در دانشگاههای ایران برای آموزش خدمات مرجع و اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرند بسیار قدیمی بوده و به همین جهت از کارایی و روزآمدی خوبی برخوردار نیستند این مهم با بررسی مهارتهای خدمات مرجع که در چهار محور آشنایی با اصول خدمات مرجع50% کتابداران، مهارت های اطلاع یابی40%، آشنایی با فن آوری های فعالیت های کتابداری20%، و آشنایی با مبانی اطلاع رسانی50%، مورد تاکید قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
"و سپس با روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه میزان مهارتهایخدمات مرجع و اطلاعرسانی کتابداران کتابخانههای مختلف را موردر بررسی قرار داده است نتیجهگیری:با توجه به تحلیل متون آموزشی و بررسی سرفصلهای درسی گروههای کتابداری و مقایسهنتایج آن با نتایج حاصل از پیمایش مهارتهای مرجع کتابداران'این نتیجه حاصل شد که:متون آموزشی کهدر دانشگاههای ایران برای آموزش خدمات مرجع و اطلاعرسانی مورد استفاده قرار میگیرند بسیار قدیمیبوده و به همینجهت از کارایی و روزآمدی خوبی برخوردار نیستند این مهم با بررسی مهارتهای خدماتمرجع که در چهار محور آشنایی با اصول خدمات مرجع 50%کتابدارن،مهارتهای اطلاعیابی 40%،آشنایی بافنآوریهای فعالیتهای کتابداری 20%و آشنایی با مبانی اطلاعرسانی 50%مورد تأکید قرار گرفتIB} کلید واژه: {VKکتابداری-ایران،خدمات مرجع-ایران،اطلاعرسانی-ایرانVK} مقدمه جهان امروز ا پیدایش روزافزون فناوریهای نوین در عرصه علوم مختلف مواجه است که موجب افزایش کارایی و پیشرفتعلم و فناوری در سطح دنیا خواهد شد.
برای نیل به این هدف از روش تحلیل محتوا و روش مقایسهای(تطبیقی)استفاده شده است به این ترتیب که ابتداسرفصلهای درسی موجود در گروههای کتابداری در چند دانشگاه بزرگ ایران در زمینه آموزش خدمات مرجع و اطلاعرسانیمورد بررسی و مقایسه قرار گرفته و سپس متون آموزشی اصلی که در اغلب این دانشگاههای کشور مورد استفاده قرار میگیرندرا از نظر روزآمدی و پوشش موضوعی آنها مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد.
حتی در پژوهشهایی که در سطحایران در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی انجام میشود نیز مسئله خدمات مرجع چه به شکل سنتی و چه به شکل نوین وخدمات مرجع مجازی بسیار کم مورد توجه قرار میگیرد و این در حالی است که ضعف و نیاز کتابخانههای ایران به ارائهخدمات مرجع صحیح و کامل،حتی به شکل سنتی در کتابداران و کتابخانههای این کشور به وضوح قابل لمس است."