چکیده:
پژوهش حاضر، ارزیابی شاخصهای مقیاس وبومتریک در دانشگاههای تهران، اصفهان، تربیت مدرس، الزهرا، مازندران، گیلان، یزد، اراک و رازی بود. برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی و کاربردی از پرسشنامه استفاده شد که پس از سنجش روایی و پایایی، بر اساس نمونه گیری طبقه بندی شده سهمیهای، بین 355 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه های منتخب مذکور توزیع شد. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS16 صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان داد از لحاظ شاخصهای مقیاس وبومتریک، هیچ کدام از دانشگاههای منتخب در جایگاه مناسبی قرار ندارند (پایینتر از میانگین). برای ارتقای موقعیت دانشگاههای منتخب از لحاظ سطح مقیاس وبومتریک موارد ذیل پیشنهاد می شود: 1. دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی مهم داخلی و خارجی از طریق وب سایت دانشگاهها؛ 2. ارائه برنامه های آموزشی الکترونیکی در وب سایت دانشگاهها؛
خلاصه ماشینی:
این اهداف به ترتیب اولویت عبارتند از: o شناخت وضعیت موجود دانشگاهها (نقاط قوت و ضعف آنها) در راستای برنامهریزی راهبردی و ارتقای کیفیت آنها؛ o فراهم آوردن پایگاه اطلاعاتی انعطافپذیر و قابل اعتماد در خصوص مؤلفههای کمی- کیفی برای ذینفعان (مسئولان دانشگاهها، داوطلبان داخلی و خارجی ورود به دانشگاهها و صاحبان صنایع)، افراد علاقهمند و سایر مردم؛ o ایجاد فضای رقابتی سالم و ایجاد انگیزة پیشرفت؛ o تعیین ایدهآلهای آموزش عالی و معرفی ایدهآلها به عنوان وضعیت مطلوب؛ o شناسایی و معرفی شاخصهای کیفیت آموزشی، پژوهشی و عرضة خدمات تخصصی در بخشهای درونداد، فرایند و بروندادهای نظام آموزش عالی به عنوان راهنمای توسعه دانشگاهها؛ o مقایسة دانشگاهها؛ o شناسایی مراکز دانشگاهی ضعیف در راستای رفع نقاط ضعف؛ o فراهم کردن بستر مناسب برای تغییرات لازم و ضروری و نوآوری در نظام آموزش عالی و وضعیتهای درونداد، فرایند و بروندادهای این نظام؛ o معرفی و تشویق دانشگاههای برتر؛ o نزدیک شدن به استانداردهای جهانی از طریق تعریف شاخصهای مورد نظر در رتبهبندی؛ o ایجاد یک سیستم متحدالشکل برای بررسی وضعیت نظام دانشگاهی کشور.
(گروه ارزشیابی آموزشی، 1382) آنچه از مطالعات بالا بر میآید این است که رتبهبندی دانشگاههای کشور اگر با توجه به اهداف ذکر شده انجام گیرد، به طور حتم نتایج آن نه تنها در جهت بهبود عملکرد نظام مؤثر خواهد بود، بلکه خود عاملی برای وارد شدن به عرصة رقابت بینالمللی در زمینة عرضة خدمات و جذب دانشجویان خارجی خواهد بود.