چکیده:
مقاله حاضر، خلاصه یافتههای پژوهشی با همین نام است که نگارنده در سال 1388 ـ 1389 انجام داده است. در این مقاله، مطبوعات دینی به عنوان یک رسانه اثرگذار و کالای فرهنگی در جامعه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بررسی شده است. برابر آمارهای رسمی منتشر شده و تعریف عملیاتی انجام گرفته، در حال حاضر، 174 نشریه دینی در ایران شامل 15 نشریه علمی ـ پژوهشی و علمی ـ ترویجی و 67 نشریه بدون رتبه وجود دارد که به عنوان حجم نمونه تحقیق برابر چهارچوب نظری تحقیق برای بررسی در نظر گرفته شدند. هفت معیار شامل: اعتبار علمی، دسترسی و ثبات، مدیریت، رعایت ساختار علمی مقالهها، کیفیت فنی، تولید و توزیع را برای نشریهها به کار بردهایم که وضعیت هر یک به وسیله شاخصهای ویژهای تعیین میشود. در تحقیق حاضر، شاخصههای هر یک از معیارهای هفتگانه یاد شده، روی حجم نمونه بررسی شده است. در ادامه، پس از تحلیل فرصتها و آسیبهای موجود و پیش رو که از خلال تحلیل وضعیت شاخصها و رویکردهای موجود انجام میشود، راهکارهایی برای تقویت رسانه مطبوعات دینی ارائه شده است.