چکیده:
جنبش بالندگی سازمانی که در نیمه دوم سده بیستم پایه ریزی شد و در دهه کنونی به رشد و رسایی در خور توجهی رسیده است، بر پایه مفروضاتی استوار است که با ارزشهای والای انسانی سازگاری کامل دارد. بالندگی سازمانی ریشه هر گونه توانمندی و شکوفایی در قلمرو تلاشهای انسانی را در «بالندگی انسان» جستجو می کند و انسان را مایه اصلی و عامل بنیادی هر گونه دگرگونی به شمار می آورد. اصول و موازین این جنبش از درون دانشهای گسترده ای چون روانشناسی، جامعه شناسی، مردم شناسی، اقتصاد و بسیاری دیگر از دانشهای رفتاری سرچشمه می گیرد و دگرگونی، بهپویی، تازه گردانی، و دستیابی به برترین های بزرگ را در شمار هدفهای نخستین خود قرار داده و برای رسیدن به آنها ساز و کارهای مناسب را فراهم آورده است. در این مقاله بالندگی سازمانی، هدفها، فرضها، ارزشهای بنیادی و راهبردها، ریشه های پیدایش، تعاریف، ویژگیهای سازمانها بالنده، اجزای بنیادی یک برنامه بالندگی سازمانی و شاخصهای سنجش بالندگی سازمانی ارائه شده و در پایان یکی از شاخصهای کلیدی آن تحت عنوان تعهد سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"دوربرد بودن کوششهای بالندگی سازمانی یکی از دشواریهای آن به شمار میآید زیرا در اوضاعی که بسیاری از نظامهای پاداش بر پایه«سودهای کوتاهمدت و سریع» استوار است،درنگ و انتظار فراوان نمیتواند پذیرفتنی باشد،ولی اگر قرار باشد دگرگونی پدید آید و ریشه گیرد،مدیریت سازمان و کارکنان آن باید به طولانی بودن زمان به کار بستن برنامه متعهد و دلبسته باشند و از آن پشتیبانی کنند و هرگونه فرایندی را که به سوی هدفهای بلندمدت و هدفهای کوتاهمدت نگرش دارد با پاداش استواری بخشند.
1-تعهد و انگیزش کارکنان 2-مأموریتها،اهداف،خط مشیها و رویههای تعریفشده و مورد پذیرش و حمایت کارکنان 3-قانونگرایی،ضابطهمندی و انضباط کاری در سازمان برای ارتقاء عملکرد و کاهش تعارضات 4-پاسخگویی سازمان نسبت به خواست مشتریان و مسئولیتهای محوله 5-شایستهسالاری و امنیت برای ارتقاء شغلی 6-کارآیی،اثربخشی و محصول قابل دفاع 7-قدرت تطبیق روزآمد با محیط 8-قدرت تقابل با اثرات مخرب محیطی 9-خلاقیت و نوآوری 10-بوروکراسی پیشبرنده و کارآمد 11-فرهنگ انسانی و متناسب با پرورش شخصیت کارکنان و مشتریان 12-آموزشپذیری 13-نظامهای اطلاعاتی برای تصمیمسازی 14-منطقی بودن فاصله تصمیمگیری تا اجرا(فرایند حل مشکل) 15-تناسب ساختار سازمانی با اهداف 16-سبک مدیریت فکر سالار 17-نظارت،کنترل و ارزیابی بر مبنای کار تعهد و انگیزش نیروی انسانی یکی از عوامل بنیادین در سنجش و تبیین وضعیت سازمان،از نقطه نظر بالندگی، تعهد{P1P}متقابل فرد و سازمان در برابر یکدیگر میباشد.
در این تعریف،تعهد سازمانی کارکنان از سه عامل زیر تشکیل میشود: -اعتقاد به اهداف و ارزشهای سازمان -تمایل به تلاش شدید در راه سازمان -خواست عمیق ادامه عضویت در سازمان تعهد،مفهومی دوجنبهای است یعنی به همان میزان که سازمان برای فرد احساس ارزشمندی و تعهد دارد،کارکنان نیز نسبت به سازمان ابراز وفاداری و تعهد میکنند."