چکیده:
یکی از موضوعات مهم در جامعه امروزی موضوع چنسیت است که باید آن را به مفایه موضوعی میان
رشتهای مطرح کرد. از این رو برای درک تفاوتها و یا حتی اشتراکات رفتار زبانی در بین زنان و مردان در
جوامع و شرایط فرهنگی متفاوت میتوان از نتایج تحقیقات رشتههای متفاوتی چون انسانشناسی» روانشناسی»
جامعهشناسی» تعلیم و ترییت و غیره استفاده نمود. به نظر میرسد که بحث دربارهی موضوع جنسیت از
دیدگاه طبیعتگرایان کهنه شده باشد. چرا که ریشهی خصوصیات روانی زنان و مردان را باید در نوع پرورش
آنها در جامعه یافت. شبکههای شناختی ویژهای که زنان و مردان از آن تاثیر میپذیرنده مننج از تجرییات
اجتماعی آنها در روند اجتماعی شدن است. حوزههای متفاوت زندگی روزمره از قبیل محیط خانه و مدرسه.
کار و تفریج در گذشته و حال در شکلگیری تفاوتهای شتاختی آنها بسیار مور است. شکلهای متفاوت
شناختی از طریق فرهنگ و جامعه به هر دو جنس تحمیل میشود و گاه شانه خالی کردن از آن ممکن
است پیامدهایی ناگوار. فراتر از ظرفیت افراد داشته باشد. رفتارهای زبانی متداول در یک جامعه و فرهنگ
لزوما در جامعه و فرهنگی دیگر مورد پذیرش قرار نمیگیرد. مطالعات انسانشناسی با تکیه بر بررسیهای
رفتاری در فرهنگهای متفاوت ثابت میکنند که عامل پرورش بر عامل طبیعت صرفه تفوق دارد.
بررسیهایی هم که در روانشناسی اجتماعی صورت گرفته نشانگر نتایج دقیق و ارزندهای در مورد چگونگی
شکلگیری «خود» در روند زندگی افراد و تفکرهای اجتماعی آنها است. انسانشناسی تعلیم و تربیت نیز با
تکیه بر رایجترین کد جوامع متفاوت» یعنی زیان سعی میکند تا الگوی رفتاری ویژه جنسیتی را مورد تجزیه
و تحلیل قرار دهد. از نقطه نظر نشانهشناسی نیز باید زیان را به صورت دال» که حاوی مدلول و معانی ویژه و
قابل تاویل است دید و بررسی کرد. در این مقاله علاوه بر مرور دیدگاههای نظری در دنیا و مطالعات انجام
گرفته در ایران» مواردی از انعکاس زبان چنسیتی به ویژه کمیت و کیفیت آن در برخی از فیلمتامهها که
قابلیت تعمیم دارند هم آرایه میشود.