چکیده:
به منظور ارزشیابی پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، 90 پایاننامه کارشناسی ارشد و 30 پایاننامه دکتری که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات مقیاس درجهبندی محقق ساختهای بود که براساس منابع مکتوب حوزه روش تحقیق تهیه و تدوین یافته بود. یافتههای تحقیق نشان داد که پایاننامههای هر دو مقطع از نظر انتخاب عنوان، تهیه چکیده، بیان هدفها، سؤالها، فرضیهها، تعریف نظری و عملیاتی، ارتباط مطالب فصل دوم با موضوع، ارائه منطقی و سازمان یافته و مشخص کردن منابع، محتوی فصل سوم و محتوی فصل چهارم در سطح کاملا مناسب هستند که نقاط قوت پایاننامهها به حساب میآید. در ارائه فصل پنجم، ساختار کلی گزارش در سطح مناسب، از نظر مقدمه، بیان مسئله، ضرورت و اهمیت موضوع در سطح نسبتا مناسب ارزشیابی شدهاند. در ملاکهای مربوط به بیان مسئله، سؤالها، فرضیهها، تعریف جامعه آماری پایاننامههای کارشناسی ارشد و در بقیه ملاکها پایاننامههای دکتری امتیاز بیشتری به دست آوردند. از نظر نقد پژوهشها، تفکیک نقل قولهای مستقیم و غیرمستقیم، ارائه خلاصهای از نکات مهم فصل دوم، گزارش توان آزمونهای آماری و حجم اثر در هر دو دسته از پایاننامههای ضعف اساسی مشاهده شده است.
خلاصه ماشینی:
"Colican برای تحقق هدفهای پژوهشی دورههای تحصیلات تکمیلی، دانشجویان کارشناسی ارشد درس عملی پایاننامه را در قابلب 4 واحد درسی و دانشجویان دکتری تخصصی در قالب 20 واحد درسی زیر نظر استادان راهنما و مشاور می گذرانند و سرانجام در جلسه دفاع گزارش تحقیق آنها با حضور استادان راهنما، مشاور و داور مورد ارزشیابی قرار میگیرد و نظر نهایی در خصوص صلاحیت علمی دانشجویان ارائه میشود.
این مقیاس با توجه به ملاکها و معیارهای موجود در منابع از جمله؛ سیف نراقی و نادری (1387)، شریفی و شریفی (1387)، دلاور(1386)، سرمد، بازرگان و حجازی (1386)، فرمهای ارزشیابی طرح های پژوهشی مورد استفاده در پژوهشکده تعلیم وتربیت، راهنمای انجمن روان شناسی امریکا – APA (1991)، راهنمای پایاننامه مدرسه حرفهای روانشناسی 1 (2006-2005)، و ساختار گزارش تحقیق دانشگاه آکامایی ( بلونت 2 ، 2004) توسط محقق تهیه و تنظیم شده است و اعتبار وابسته به محتوی مقیاس به وسیله پنچ نفر از استادان روش تحقیق و سنچش و اندازهگیری مورد تایید قرار گرفته است و برای تعیین پایایی مقیاس، 10 عنوان از پایاننامهها به روش باز آزمایی به مدت سه ماه، مورد ارزشیابی مجدد قرار گرفت و ضریب پایایی (توافق بین دو بار ارزشیابی) برابر 95/0 به دست آمده است.
پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری از نظر ارتباط مطالب فصل دوم با موضوع تحقیق، داشتن سازمان و نظم منطقی، ارجاع منابع، ارائه شواهد نظری و تجربی در سطح مناسب و کاملا مناسب ارزیابی شدهاند که مورد انتظار است، اما از نظر نقد پژوهشها، تفکیک نقل قولهای مستقیم و غیرمستقیم، گزارش روشهای تحقیق شواهد تجربی وارائه خلاصهای از نکات مهم فصل دارای ضعف اساسی هستند."