چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی سؤالات تخصصی آزمون فراگیر رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور در سال 1385 بوده است. بدین منظور از بین کلیه شرکتکنندگان در آزمون فراگیر رشته روانشناسی، یک نمونۀ 2000 نفری از آزمودنیها به کمک نرم افزار SPSS به صورت تصادفی انتخاب گردید. سپس این نمونه 2000 نفری به صورت تصادفی به دو گروه 1000 تایی تقسیم شد. یکی از این نمونهها جهت برآورد پارامترها و نمونۀ دیگر جهت برازش مدل با دادهها مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل آزمون و سؤالات آن طبق نظریه کلاسیک اندازهگیری علاوه بر محاسبه توزیع فراوانی گزینههای انحرافی و واریانس سؤالات، ضریب دشواری، ضریب تمیز و ضریب پایایی آزمون محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل آزمون و سؤالات آن براساس نظریه سؤال- پاسخ (IRT)، ابتدا مفروضهای تک بعدی بودن و استقلال موضعی بررسی گردید. در این تحقیق جهت تعیین تک بعدی بودن، کلیۀ آزمونهای تخصصی رشتۀ روانشناسی با برنامۀ TESTFACT مورد تحلیل عاملی قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل آزمونهای مذکور نشان داد که کلیه آزمونها تک بعدی هستند و در نتیجه مفروضۀ استقلال موضعی نیز برقرار است. برازش مدل– دادهها از طریق نرم افزار BILOG-MG مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت پارامترهای برآورد شدۀ سؤال (دشواری، تشخیص و حدس) و پارامتر توانایی آزمودنیها استخراج گردید. تحلیل گزینههای انحرافی نشان میدهد که گزینههای انحرافی تمام سؤالات، هم احتمال نیستند و عملکرد معیوبی داشتهاند. همچنین نتایج نشان داد که در آزمونهای روانشناسی و جامعهشناسی مدل دو پارامتری و در آزمون فلسفه مدل سه پارامتری برازش بهتری با مجموعه دادههای آزمون دارد. در عین حال علیرغم این که میانگین تمامی آزمونها پایین تر از نمرۀ ملاک است، اما به نظر میرسد که مشکلات در درس فلسفه بیشتر بوده و این آزمون در شکست تحصیلی آزمودنیها تأثیر بیشتری داشته است.
خلاصه ماشینی:
"بررسی ویژگیهای روانسنجی سؤالات تخصصی آزمونهای فراگیر رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور در سال 1385 1 جلیل یونسی 2 دکتر علی دلاور 3 دکتر محمدرضا فلسفی نژاد 4 تاریخ وصول: 26/4/89 تاریخ پذیرش: 20/9/89 چکیده - این پژوهش با حمایت مالی پژوهشکده آموزش باز و از راه دور انجام گرفته است - دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی واژگان کلیدی: مقدمه در قرن حاضر با تعارضات و بحرانهای اجتماعی و اقتصادی شدیدی روبرو هستیم.
منحنیهای ویژگی تمامی سؤالات آزمون درس روانشناسی در مدل دو پارامتری - خی دو محاسبه شده بر اساس این فرمول برآورد می گردد: لازم به ذکر است که مقادیر پارامترهای سؤالات، به منظور بررسی ثبات برآورد پارامترها از طریق نمونه ارزشیاب برآورد گردید.
با توجه به اینکه نمرۀ ملاک 10 که به عنوان نمرۀ قبولی توسط دانشگاه اعلام شده است، با نمرۀ ملاک پیشنهادی 6/8 فاصله دارد، همچنان این سؤال باقی میماند که آیا انتخاب نمرۀ ملاک 10 عادلانه است هم برای دانشجو و هم از این لحاظ که بتوانیم محتوای کتاب را در حد قابل قبولی مورد سنجش قرار دهیم یا خیر؟ ب) درس جامعهشناسی نتایج تحلیل سؤالات درس جامعهشناسی به تفکیک دو نظریه کلاسیک و سؤال- پاسخ در جدول 7 نشان داده شده است.
ویژگیهای روانسنجی سؤالات آزمون جامعهشناسی طبق نظریه IRT نیز بررسی شده و نتایج نشان داد که این آزمون علاوه بر برقراری مفروضههای تک بعدی بودن و استقلال موضعی، با مدل 2PL برازش بهتری با دادهها دارد."