چکیده:
پژوهش حاضر به منظور هنجاریابی پرسشنامه توانایی حل مسئله اجتماعی (SPSI) و نقش آن در تبیین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی در دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی که در سال تحصیلی 87-88 مشغول به تحصیل بوده اند صورت گرفته است. بدین منظور 200نفر از دانشجویان که 154 نفر دختر و 46 نفر پسر بودند به صورت نمونه گیری خوشهای انتخاب و پرسشنامههای توانایی حل مسئله اجتماعی (SPSI) هوش هیجانی سیبریا شرینگ و خرده مقیاس سازگاری اجتماعی از پرسشنامه سازگاری بر روی آنها اجرا شد. نتایج نشان داد که با توجه به ضریب آلفای بدست آمده (85/0= α) برای 5 عامل سنجیده شده، و ضریب پایایی بازآزمایی (88/0= R)، پرسشنامه توانایی حل مسئله اجتماعی از پایایی قابل قبولی برخوردار است. همچنین بررسی ساختار عاملی بیانگر وجود 5عامل: سبک اجتنابی حل مسئله (APS)، سبک منطقی حل مسئله (RPS)، سبک تکانشی حل مسئله (ICPS)، جهت گیری مثبت حل مسئله (PPO) و جهت گیری منفی حل مسئله (NPO) است.در ضمن بررسی اکتشافی درباره ارتباط بین متغیرهای مورد پژوهش نشان داد که توانایی حل مسئله اجتماعی به طور معناداری هوش هیجانی (322/0= R2) و هم چنین سازگاری اجتماعی را (304/0= R2) تبیین میکند. این در حالی است که بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی هممبستگی منفی و معناداری (53/0= R) (به دلیل نمره گذاری معکوس پرسشنامه سازگاری اجتماعی) بدست آمد. به طور کلی نتایج بدست آمده در مورد ساختار عاملی پرسشنامه توانایی حل مسئله اجتماعی (SPSI) و ارتباط بین متغیرهای مورد پژوهش با نتایج پژوهشهای قبلی همخوانی دارد.
The current investigation has been done for the purpose of the standardization of the social problem solving inventory (SPSI ) amongst students of the faculty of Psychology & Educational Sciences of Tabatabaey university in 1387-88. For this purpose، a sample of 200 students consisting 154 females and 46 males was selected based on categorical sampling، and the students were tested according to the social problem solving inventory ( SPSI) and social adjustment micro-scale of the adjustment questionnaire. Results showed that considering the Alfa value ( 0.85 )of the five factors measured، and the reliability value ( R = 0.88 )، the SPSI enjoys an acceptable rate of reliability. What’s more، the study of the factorial structure signifies the presence of 5 factors including ( APS )، ( RPS )، ( ICPS )، ( PPO ) and ( NPO ). Moreover the exploratory study of the relationship between the variables of the investigation showed that social problem solving ability would explain significantly social adjustment (R=0.304). In general، the results found in regards to the managing structure of the SPSI and the relation between the variables of the investigation، proved consistent with the precedent studies.
خلاصه ماشینی:
"یعنی جهت گیری مثبت حل مسئله (PPO) به وسیله سؤالات (5- 7– 14) و جهت گیری منفی حل مسئله (NPO) به وسیله سؤالات (2-4-9-13- 22) سه خرده مقیاس آن نیز سبک حل مسئله اجتماعی Social problem solving inventory را اندازه گیری میکنند.
میانگین، انحراف استاندارد و واریانس نمرات دختران واریانس انحراف معیار میانگین تعداد متغیرها ردیف 7344/9 12/3 78/18 46 سبک اجتنابی 1 9716/11 46/3 19/16 46 سبک تکانشگری 2 5424/13 68/3 36/17 46 جهت گیری مثبت 3 3216/16 04/4 45/27 46 سبک منطقی 4 4964/2 58/1 56/13 46 جهت گیری منفی 5 8176/149 24/12 36/93 46 حل مسأله اجتماعی 6 روایی پرسشنامه توانایی حل مسأله اجتماعی در پژوهش حاضر برای بررسی روایی پرسشنامه توانایی حل مسأله اجتماعی از روش تحلیل عوامل، روایی همزمان و روایی همگرا استفاده شده است.
ج: روایی همگرا با توجه به اطلاعات جدول شماره 7 همبستگی خرده مقیاسهای پرسشنامه توانایی حل مسأله اجتماعی با یکدیگر بین 32/0 تا 85/0 و معنی دار است همچنین همبستگی این خرده مقیاسها با مقیاس کلی تکانشگری نیز بالاست که این امر بیانگر روایی همگرای پرسشنامه است.
همچنین یافتههای پژوهش با توجه به نتایج تحلیل عاملی و با استناد به نتایج مربوط به روایی همگرا و همزمان به دست آمده بیانگر روایی مطلوب پرسشنامه تکانشگری توانایی حل مسأله اجتماعی است.
شاید به عنوان یک محدودیت بتوان گفت که پژوهش حاضر روی جامعه دانشجویان اجرا شده که نسبت به سایر افراد جامعه از رفتارهای پرخاشگرانه و تکانشگرانه کمتری برخوردار هستند که در تعمیم نتایج به سایر طبقات مختلف اجتماعی بهتر است ارزیابی جداگانه برای بررسی شاخصهای روانسنجی آن صورت گیرد."