چکیده:
زمینه: آزمون ترسیم ساعت، آزمونی عصب- روانشناختی است که از سالها پیش به عنوان بخشی از ارزشیابی و غربالگری بزرگسالان با آسیبهای شناختی مورد استفاده قرار گرفته است. هدف: پژوهش حاضر برای بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرمیابی آزمون ترسیم ساعت در 392 دانشآموز دبستانی شهر تهران انجام شد. روش: گروه نمونه با روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. پس از اجرای فرم معلم فهرست نشانه مرضی کودک (گادو و اسپرافکین، 1994) و ماتریسهای پیشرونده ریون (ریون و همکاران، 1983) دانشآموزان دارای اختلالهای رفتاری، هیجانی، ذهنی و اختلالهای رشدی فراگیر کنار گذاشته شدند و سپس آزمون شکل تجمعی ری (کافارا و همکاران ، 2002) و آزمون ترسیم ساعت (کوهن و همکاران، 2000) بر روی 392 آزمودنی اجرا شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که ضریب اعتبار آزمون ترسیم ساعت با آلفای کرونباخ برابر 765/0 است. هیچ کدام از ملاکهای هشتگانه برای نمرهگذاری آزمون ترسیم ساعت در تحلیلها حذف نشدند. از این گذشته اعتبار ارزیابی و اعتبار بازآزمایی آزمون به ترتیب برابر با 95/0 و 90/0 محاسبه شد. برای بررسی روایی سازه آزمون ترسیم ساعت از روش تحلیل مؤلفههای اصلی استفاده شد. میزان کفایت نمونهبرداری برابر 716/0 و معنادار بودن آزمون کرویت بارتلت نشانگر شرایط مطلوب برای انجام تحلیل عاملی بود. نتایج تحلیل عاملی با چرخش پروماکس، استخراج 2 عامل بود که بر روی هم تقریبا 63 درصد از واریانس کل را تبیین میکرد. این عوامل عبارت بودند از: 1- ترسیم ساعت و 2- مفهوم زمان. همچنین روایی همزمانآزمون ترسیم ساعت وآزمون شکلتجمعی ری بسیار مطلوب بود. بحث و نتیجهگیری: بنابراین آزمون ترسیم ساعت از اعتبار و روایی مناسبی برای ارزیابی شناختی کودکان برخوردار است.
Background: The clock drawing test (CDT) is a neuropsychological test that has been used as a part of evaluation & screening of adults with cognitive impairments.
Objectives: The aim of this research was study of possibility، reliability، validity and norm finding of Clock Drawing Test (CDT) in 392 elementary school children of Tehran city.
Methods: The samples were selected by random multi step cluster sampling method. Students with behavioral، emotional، mental and pervasive developmental disorders eliminated after performing teacher form of Children Symptom Inventory (CSI-4، Gadow and Sprafkin، 1994) and Raven Progressive Matrices (Raven et al، 1983). Then، test copy of reproduction memoir figures (Caffarra et al، 2002) and CDT (Cohen et al، 2000) accomplished by 392 participants.
Results: Data analysis showed that the reliability coefficient Cronbach’s Alpha was 0/765. None of the 8 criterion for numbering of CDT was not omitted. Furthermore، inter-rater reliability and test-retest reliability were equal. /95 and. /90 respectively. The structure validity of CDT was study by main component analysis method. The amount of sampling sufficiency by KMO measure was. /716 and Bartlett’s Test of Sphericity was meaningful، then the condition were suitable for performing factor analysis. The results of factor analysis with Promax rotation extracting 2 parameters include: 1- Clock construction، 2- Time conception، that explained about 63% of total variance. Also، the concurrent validity of CDT and test copy of reproduction memoir figures was very suitable.
Conclusion: The clock drawing test has a good reliability and validity for cognitive evaluation of children.
خلاصه ماشینی:
"ir - کارشناس ارشد سنجش و اندازهگیری دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی واژگان کلیدی: مقدمه آزمون ترسیم ساعت در چندین دهه اخیر، برای ارزیابی وضعیت ذهنی بیماران با اختلالهای عصب شناختی یا روانپزشکی گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است (فریدمن، لیچ، کاپلان، وینکور، شولمان و دلیس 1 ، 1994).
Krzyminski Poleones , Sharp & Martin Agrell & Dehlin Lam et al Nagahama Mendez Royall & Polk پژوهشها نشان دادهاند که آزمون ترسیم ساعت نسبت به سایر تکلیفهای دیداری-ساختاری و غربالگری شناختی، مزایای عملی بسیاری دارد.
با این همه، با توجه به تفاوتهای بالقوه در تحول آگاهی در مورد زمان، در مقایسه با تحول توانایی ساختاری و برنامهریزی/ مهارتهای سازماندهی، وضعیت عقربهها و ترسیم ساعت، در Ishiai, Sugishita, Ichikawa, Gono & Watabiki Cohen, Ricci, Kibby & Edmonds Kirk, McCarthy & Kaplan مقیاسهای جداگانه موردارزیابی قرار گرفت، هر چند انجام این کار در سامانههای نمرهگذاری بزرگسالان متداول نبوده است (کیبی، کوهن و هایند 2002).
افزون بر این آزمون ترسیم ساعت کارایی خود را در غربالگری کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی ، نشان داده است (کیبی و همکاران، 2002؛ گنجی و ذبیحی، 2010؛ گنجی، دلاور و احدی، 1389).
از این گذشته آزمون ترسیم ساعت در ارزیابی اختلالهای پزشکی (مانند تومور راست آهیانهای 1 ، نشانگان الکل جنینی 2 ، نشانگان ویلیامز 3 ) که در آنها کارکرد دیداری – فضایی و کنش ساختاری تحت تأثیر قرار می گیرند، نیز مفید است (کیبی و همکاران، 2002).
Becker,Isaac & hynd passler Welsh, pennington & groisser در مجموع به نظر میرسد که آزمون ترسیم ساعت در جامعه کودکان ایرانی از دو عامل تشکیل شده و از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است."