چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش و ارزشیابی دوره آموزش الکترونیکی رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی صورت گرفته است. روش: با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، از جامعه آماری دانشجویان و آموزشیاران دوره آموزش الکترونیکی رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نمونهای به حجم 61 نفر انتخاب شدند. با استفاده از چک لیستی که توسط نویسندگان مقاله حاضر و با بهره گیری از تجارب جهانی تهیه شد، مؤلفههای دوره آموزشالکترونیکی رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی مورد سنجش و ارزشیابی قرار گرفت. دادههای حاصل با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بیانگر آن بود که برنامه آموزش الکترونیکی رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی براساس اهداف و معیارهای از پیش تعیین شده، در حد نسبتا مطلوب قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به آنچه گفته شد دوره آموزش مجازی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز که برای اولین بار برگزار شده است نیاز شدیدی به بررسی دارد تا از این طریق بتوان عملکرد آن را به صورت شفاف و واضح پیش روی متولیان و مشتریانش قرار داد تا نتیجه و بازده کار بر همه آنها آشکار شود، از اینرو این تحقیق با بررسی تحلیلی و ارزشیابی محتوای برنامههای آموزشی دوره آموزش مجازی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درصدد یافتن میزان مطلوبیت این برنامه میباشد تا با گردآوری اطلاعات لازم بتوان در راه بهبود و اصلاح برنامه و افزایش میزان کارایی آن قدم برداشت.
در پاسخ به سؤال چهارم: آیا از الگوی آموزشی متناسب با آموزش مجازی استفاده شده است؟ معیار سوم:مراجعه به مواد و منابع یادگیری و اطلاعاتی داخل دوره آسان و مناسب میباشد لازم است بیشتر مورد بررسی قرار گیرد (میانگین پاسخ دانشجویان 60/2).
در پاسخ به سؤال پنجم: آیا محتوای ارائه شده با اهداف دوره تناسب دارد؟ معیار اول: محتوای آموزشی با هدفهای درسی همخوانی دارد لازم است بیشتر مورد بررسی قرار گیرد (میانگین پاسخ دانشجویان 87/2) معیار دوم: محتوا کامل است و همه مطالب و تجارب یادگیری مورد نیاز برای تحقق هدفها را دربر میگیرد.
لازم است بیشتر مورد بررسی قرار گیرد (میانگین پاسخ دانشجویان 78/2) در پاسخ به سؤال ششم: آیا محتوای دوره با روش آموزش مجازی قابل ارائه میباشد؟ معیار سوم: برای انجام تعامل از فعالیتهای گوناگونی (مثل بحث و گفتگو و کنفرانسهای تعاملی) استفاده شده است.
لازم است بیشتر مورد بررسی قرار گیرد (میانگین پاسخ دانشجویان 82/2) در پاسخ به سؤال یازدهم: آیا مکانیزمی برای مطلع شدن از نتایج آموزش در طول دوره در نظر گرفته شده است؟ معیار دوم: روشهای ارزشیابی و نمرهدهی درسها واضح و روشن میباشند."