خلاصه ماشینی:
"اندازهگیری و مقایسه سرمایه اجتماعی در بخشهای دولتی و خصوصی دکتر محمود رحمانی* چکیده در راستای پرداختن به مفهوم سرمایه اجتماعی و از آنجا که در ایران کمتر سازمانی وجود دارد که نسبت به سنجش این سرمایه اجتماعی و ارائه متد خاصی جهت ارتقاء آن،دارای برنامه باشد،سعی شده ضمن سنجش این سرمایه در دو مدرسه آموزشوپرورش-که یکی دولتی و دیگری به شکل غیرانتفاعی اداره میشود-این مقاله تنظیم شود.
با توجه به نظر نخبگان،میزان سرمایه اجتماعی را که شاغلان بخش دولتی و خصوصی به سازمانشان اختصاص دادهاند،برحسب ابعاد و مؤلفههای آن محاسبه کردهایم که نتایج این فرآیند در ذیل به صورت نمودار و جدول منعکس شده است.
1-11-محاسبه اندازه بعد اجتماعی جدول شماره(7)اندازه بعد اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شماره(7)اندازه بعد اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول فوق،بخش خصوصی از 19/5 نمره مؤلفه اعتماد، نمره 14/26 را کسب کرده در حالی که بخش دولتی از این میزان نمره، فقط 11/72 را به خود اختصاص داده است.
2-11-محاسبه اندازه بعد فرهنگی جدول شماره(8)اندازه بعد فرهنگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شماره(9)اندازه بعد فرهنگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول فوق،بخش خصوصی 14 نمره از 22 نمره را کسب نموده؛در حالی که بخش دولتی از این میزان نمره،فقط 12 نمره را به خود اختصاص داده است.
1-12-پاسخ به سؤالات تحقیق: سؤالات تحقیق در فصل نخست شامل موارد زیر بود: 1-چگونه میتوان با استفاده از مدلهای ریاضی،سرمایه اجتماعی را در واحدهای آموزشی اندازهگیری کرد؟ 2-سرمایه اجتماعی در میان کارکنان دو واحد آموزشی به چه میزان است؟ مروری کلی بر مراحل تحقیق نشان میدهد که پاسخ سؤال نخست مثبت میباشد؛چرا که مدل ریاضی طراحی شده به خوبی و با موفقیت اجرا شده است."