خلاصه ماشینی:
"ابیات زیادی از استادانقدیم از بردارد او از دقت آفرینی خاقانی و غالب قطع نظرکرده مقلد حافظ و نظیری شده است خیلی سخت است کهسبک او را در غزل معین بکنم چون او گاهی از سبکهندی و عراقی متاثر بنظر میرسد و حقیقتا غزلیات او بطور کلیدر سبکی مخلوط از سبک صفوی یا سبک هندی و سبک عراقیسروده شده و در حالیکه کاملا شیوهی عراقی نیست اشکالو پیچیدگی و ایهامات شدید لفظ و معنای سبک هندیرا نیز ندارد بلکه او لطافت و دلنشینی و تشبیهات زیبا وبیان تخیلات شیرین شیوهی هندی را در روانی سبک عراقیآورده است شعر او از امتزاج حافظ و صائب بوجود آمدهو رنگ جدید عصر خود بخود گرفته است او بیشتر تحتتاثیر اشعار کلاسیک صائب قرار گرفته است و سه تاغزل در همان قافیه و ردیف که صائب سروده گفتهاست ولی از لحاظ مطالب و اسلوب بیان پایه رهی از صائببالاتر است صائب گفته: {Sچه سازد گرد کلفت با دل شادی که من دارم#ندارد پای در گل سرو آزادی که من دارم#زند پهلو بگردون کوه عصیانی که من دارم#بصد دریا نگردد پاک دامانی که من دارمS}وقتی غزلیات رهی را مطالعه مینمائیم فرق بین اینهاواضح میشود او میگوید: {Sز خون رنگین بود چون لاله دامانی که من دارم#بود صد پاره همچو گل گریبانی که من دارم#بترک جان مسکین از غم دل راضیم اما#بلب از ناتوانی کی رسد جانی که من دارمS} {Sبگفتم چارهی کار دل سرگشته کن گفتا#بسازد کار او برگشته مژگانی که من دارم#نداند رسم یاری بیوفا یاری که من دارم#بآزار دلم کو شد دل آزاری که من دارمS}غزل اولی از لحاظ مطالب خیلی جالب است او علتعدم موفقیت در سعی ترک جان کردن ناتوانی را قرار دادهو این توجیه بینهایت لطیف و شاعرانه است و همینطورعلاج دلی سرگشته عاشقی را از دست مژگان برگشته محبوبقرار داده خیلی عالی است آن تقابل که در بیت بعدی کردخیلی پرلطف و جالب توجه است میگوید آن حسن ولطافت که روی خندان محبوب دارای آنست در صبح روشننمیتوانی پیدائش بکنی و ابر نیسان دارای آن باراننیست که چشم گریان من دارد از مطالعه این غزلیاتمعلوم میشود که رهی با وجود اینکه وضع قدیم است مطالبجدید و نادر و ابتکار را بکار میبرد گذشته از این رهیغزلیات گفته که سهل ممتنع است و از لحاظ مطالب نمونهبارزی شعر قرن معاصر است مثلا یک غزل گفته: {Sغنچهی نو شگفته را ماند#نرگس نیم خفته را ماند#دامن افشان گذشت و بازنگشت#عمر از دست رفته را ماند#قد موزون او بجامۀی سرخ#سرو آتش گرفته را ماند#نیم جان شد از تغافل یار#صید از یاد رفته را ماندS}{Sنرگسش لاله گون بود امروز#عاشق شب نخفته را ماندS}ترکیباتی مثل''غنچه نو شگفته،،و''نرگس نیم خفته،،در شعر فارسی زیاد رواج دارد ولی ترکیباتی مثل''عمر ازدست رفته،،برای بر نه گشتن محبوب و سرو آتش گرفتهو صید از یاد رفته تشبیهات جالب و در شعر فارسینوع ابتکار است و همینطور در یک غزل دیگر عاشق هجرانکشیده را ته''شاخ بریده،،و کشت آفت رسیده،،تشبیهه میکند."